افزایش بهای جهانی نفت همزمان با تداوم عدم اطمینان درباره عرضه

افزایش بهای جهانی نفت همزمان با تداوم عدم اطمینان درباره عرضه
سه شنبه 16 فروردين 1401 - 08:00

احتمال اعمال تحریم‌های شدیدتر بر ضد روسیه و توقف مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در وین روز سه‌شنبه به افزایش بهای جهانی نفت منجر شد.

العالم - به نقل از رویترز، بهای جهانی نفت در نخستین ساعات معاملات روز سه‌شنبه افزایش یافت زیرا احتمال تحریم‌های بیشتر به دنبال جنایات جنگی ادعایی سربازان روسیه در اوکراین بر نگرانی‌ها در مورد اختلالات عرضه افزود در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران متوقف شده است.

بهای معاملات آتی شاخص نفت برنت 1.58 دلار یا 1.5 درصد افزایش یافت و به 109.11 دلار در هر بشکه رسید در حالی که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1.61 دلار یا 1.6 درصد افزایش، 104.89 دلار معامله شد.

پس از آنکه کویچی هاگیودا، وزیر صنعت ژاپن گفت آژانس بین المللی انرژی (IEA) هنوز در حال بررسی جزئیات برای دور دوم برنامه ریزی شده عرضه هماهنگ نفت است، هر دو شاخص برای مدت کوتاهی بیش از 2 دلار در هر بشکه افزایش یافتند.

بهای شاخص‌های نفتی روز دوشنبه به دلیل تهدید تحریم های بیشتر علیه روسیه و پس از توقف مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته ای ایران، بیش از 3 درصد افزایش یافت. حصول توافق در وین می تواند بشکه های بیشتری از نفت ایران را وارد بازار کند. ایران آمریکا را به دلیل توقف مذاکرات مقصر می داند.

شرکت مشاوره وود مکنزی روز دوشنبه برآورد کرد که اعضای اتحادیه اروپا و اقتصادهای پیشرفته از جمله ژاپن و کره جنوبی می توانند حدود 650 هزار بشکه در روز نفت خام روسیه را با عیار و حجم مشابه "جایگزین کنند". ای نفت عمدتاً از تولیدات خاورمیانه که معمولاً توسط چین و هند خریداری می‌شوند، تأمین می شود.

پربیننده ترین خبرها