تکذیب ارسال پیام آنکارا به دمشق از سوی منابع سوری

تکذیب ارسال پیام آنکارا به دمشق از سوی منابع سوری
چهارشنبه 17 فروردين 1401 - 17:16

پس از گزارش یک روزنامه ترکیه‌ای درباره پیام آنکارا به دمشق برای عادی‌سازی روابط، برخی منابع در سوریه این گزارش را تکذیب کردند.

العالم _ سوریه

برخی منابع در وزارت امور خارجه سوریه گزارش روزنامه «حریت» چاپ ترکیه را در ارتباط با پیام آنکارا به دمشق تکذیب کردند.

روزنامه حریت اخیرا در گزارشی نوشته بود که آنکارا پیش از سفر اخیر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به امارات عربی متحده پیام‌هایی برای دمشق در خصوص در جریان بودن گفت‌و‌گوهایی در دولت این کشور برای عادی‌سازی روابط با سوریه ارسال کرده است که در این گفت‌و‌گوها از دمشق خواسته شده است از فرصت درگیری روسیه در جنگ اوکراین به منظور ایجاد فضایی برای بهبود روابط آنکارا و دمشق استفاده شود.

منابع یاد شده در گفت‌و‌گو با روزنامه سوری «الوطن» در واکنش به این گزارش اظهار داشتند: «آنچه در گزارش آمده، فراتر از تبلیغات رسانه‌ای نخ‌نما همزمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نیست، تبلیغاتی که هدف از آن بهبود وجهه این رژیم است؛ همان رژیمی که تمام تعهدات مربوط به حسن همجواری و روابط مستحکم دو ملت سوریه و ترکیه را زیر پا گذاشت و سیاست‌هایی نه اخلاقی بلکه خصمانه علیه سوریه و مردم آن در پیش گرفت که این سیاست‌ها در سطح جنایت‌ جنگی بودند. این اقدام با حمایت مستقیم آن دسته از سازمان‌های تروریستی که خون مردم سوریه را ریختند و همچنین با حضور غیرقانونی نیروهای رژیم ترکیه در خاک سوریه برای دفاع از این سازمان‌ها صورت گرفت».

این منابع همچنین یادآور شدند که ترکیه منابع سوریه و آثار باستانی این کشور را به سرقت برده و برای ایجاد تغییر در بافت جمعیتی شمال سوریه تلاش کرده هرچند ناکام مانده است. موضع سوریه در ارتباط با دعوت اردوغان و رژیمش به احترام به حقوق بین‌الملل، توافق‌های دوجانبه و اصل حسن‌همجواری، ثابت و روشن است. دمشق تا زمانی که گام نخست یعنی خروج نیروهای اشغالگر و غیرقانونی ترکیه از خاک سوریه، توقف حمایت از تروریست‌ها و دست برداشتن از کارشکنی‌های پی‌درپی علیه سوری‌ها برداشته نشود، نمی‌تواند به فکر هیچ‌گونه گفت‌و‌گو با رژیم اردوغان باشد.

منابع یادشده همچنین در ارتباط با آن بخش از گزارش روزنامه حریت درباره غنیمت شمردن درگیری روسیه در اوکراین اظهار داشتند: «این سخن اخلاق‌مدار نبودن رژیم ترکیه و تفکر فرصت‌طلبانه آن‌ را تأیید می‌کند و در همین حال جدیت نداشتن این رژیم در عمل به تعهدات مورد توافق با روسیه در سوچی و تلاش برای دور زدن این توافق و شانه خالی کردن از زیر آن را نشان می‌دهد».

منابع سوری تأکید کردند دمشق طبق منافع راهبردی ملت سوریه و ترکیه از هیچ تلاشی برای حل مشکلات با آنکارا با استفاده از شیوه‌های مسالمت‌آمیز به‌ویژه در ارتباط با تقسیم آب و تمام مسائل مربوط به تهدید امنیت و حاکمیت دو کشور فروگذار نکرده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها