وزارت خارجه تونس سفیر ترکیه را فراخواند

وزارت خارجه تونس سفیر ترکیه را فراخواند
چهارشنبه 17 فروردين 1401 - 17:48

وزارت خارجه تونس در اعتراض به اظهارات مداخله‌‌جویانه اخیر رئیس‌جمهور ترکیه، سفیر این کشور را فراخواند.

العالم _ تونس

«عثمان الجرندی» وزیر خارجه تونس ضمن انتقاد از اظهارات اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص امور داخلی تونس اعلام کرد که وزارت خارجه تونس در اعتراض به این اظهارات، سفیر آنکارا را فراخوانده است.

به نوشته «القدس العربی» وی با اشاره به این موضوع تصریح کرد که به «مولود چاووش اوغلو» همتای ترک ابلاغ کرده است که تونس اظهارات اردوغان و انتقاد او از تصمیم «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس در انحلال پارلمان این کشور را رد و محکوم می‌کند.

الجرندی طی پستی در توئیتر توشت: «با وزیر امور خارجه ترکیه تماس گرفتم، سفیر ترکیه نیز احضار شد و به آن‌ها اطلاع دادم که تونس اظهارات رئیس جمهور اردوغان را رد کرده، آن را دخالت در امور خود می‌داند و روابط دو کشور باید بر اساس احترام به استقلال تصمیم ملی و انتخاب‌های مردم تونس باشد و این‌که کشور ما اجازه نمی‌دهد مسیر دموکراتیک آن، زیر سوال برود».

وزارت خارجه تونس طی پستی در فیس‌بوک نیز «تعجب عمیق خود را از اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه در مورد تونس» اعلام کرد و آن را «دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی» و کاملاً در تضاد با روابط برادرانه دو کشور دانست.

این پاسخ وزارت خارجه تونس، تنها چند ساعت پس از نشست سعید و الجرندی و تاکید رئیس‌جمهور تونس بر رد دخالت در امور داخلی کشورش منتشر شد.

رئیس‌جمهور ترکیه، انحلال پارلمان منتخب در تونس را ضربه‌ای به اراده ملت این کشور توصیف و طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود: ما از انحلال مجلس نمایندگان که در ۳۰ مارس ۲۰۲۲ جلسه عمومی خود را در تونس برگزار کرد و نیز آغازبازجویی نمایندگان شرکت کننده در این نشست متاسف هستیم».

اردوغان همچنین ابراز نگرانی کرد که این تصمیم «به مرحله انتقالی فعلی به سمت ایجاد مشروعیت دموکراتیک در تونس آسیب برساند».

فارس

پربیننده ترین خبرها