رسانه یمنی: هادی تحت بازداشت خانگی آل سعود از قدرت عزل شد

رسانه یمنی: هادی تحت بازداشت خانگی آل سعود از قدرت عزل شد
پنج‌شنبه 18 فروردين 1401 - 13:36

منابع آگاه در ریاض از بازداشت خانگی رئیس‌جمهور فراری یمن از سوی آل سعود و اجبار وی به کناره‌گیری از قدرت خبر دادند.

العالم - یمن عربستان

برخی منابع آگاه در ریاض می‌گویند که «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن که بامداد امروز ضمن برکنار کردن «علی محسن الاحمر» معاون خود، از انتقال اختیارات خود و معاونش به نهاد موسوم به شورای رهبری ریاست‌جمهوری خبر داد، در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی»، عبدربه منصور هادی در ریاض تحت حبس خانگی به سر می‌بَرد و در زیر فشار دولت سعودی، از قدرت کناره‌گیری کرده و این آل سعود است که شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن را تشکیل داده است.

برکناری هادی از قدرتی صوری که ریاض به او داده بود، دور از ذهن نبود و مدتهاست که تحلیلگران و ناظران سیاسی این امر را پیش‌بینی می‌کردند. زیرا وی رسما جایگاه و قدرتی نداشت و مدتها پیش، جایگاه خود را نزد امارات متحده عربی به عنوان عضو ائتلاف عربی از دست داده بود و اکنون نوبت به کنار گذاشته شدن این مقام فراری ۷۶ ساله یمنی از سوی ریاض بود.

در همین راستا، ریاض تصمیم به برکناری او و معاونش و انتقال قدرت ادعایی او به شورای رهبری ریاست‌جمهوری گرفت و بامداد امروز، هادی از تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری به ریاست «رشاد العلیمی» با عضویت هفت نفر دیگر از احزاب و جناح‌های سیاسی یمنی خبر داد و هدف از تشکیل این شورای رهبری ریاست‌جمهوری که دارای اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت او است، را تکمیل اجرای ماموریت مرحله انتقالی اعلام کرد.

رئیس جمهور فراری یمن در بیانیه‌ای درباره این انتقال قدرت گفت: «به موجب این اعلامیه، کلیه اختیارات خود را به صورت غیر قابل بازگشت به شورای رهبری ریاست جمهوری طبق قانون اساسی، طرح ابتکار خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن تفویض می‌کنم».

اعضای این شورا به ریاست رشاد العلیمی عبارتند از: سلطان العرادة، طارق صالح، عیدروس الزبیدی، عبدالرحمن ابوزرعة، عبدالله العلیمی، عثمان مجلی، فرج البحسنی.

پربیننده ترین خبرها