تقویت همکاری تجاری روسیه با آمریکای لاتین در مقابل خروج شرکت‌های غربی

تقویت همکاری تجاری روسیه با آمریکای لاتین در مقابل خروج شرکت‌های غربی
پنج‌شنبه 18 فروردين 1401 - 14:09

"الکساندر سچتینین"، مدیر بخش آمریکای لاتین وزارت خارجه روسیه با تاکید بر اینکه شرکای روسیه در آمریکای لاتین به سیاست تحریم‌های غرب نپیوسته‌اند، گفت: روسیه آماده گسترش همکاری با کشورهای آمریکای لاتین در مواجهه با خروج شرکت‌های اروپایی و آمریکایی از خاک خود است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، الکساندر شچتینین، مدیر بخش آمریکای لاتین وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: بدون شک، ما پذیرای همکاری‌های بین المللی از جمله با شرکای آمریکای لاتین هستیم؛ اینکه این همکاری در چه زمینه‌هایی ادامه خواهد داشت و چه حوزه‌های جدیدی را شامل می‌شود، موضوعی مربوط به محافل تجاری کشورهای ما است.

شچتینین با بیان اینکه گفت‌ وگو با کشورهای آمریکای لاتین قطع نخواهد شد، از توسعه اقداماتی به منظور فراهم شدن امکان پرداخت با ارزهای ملی کشورهای منطقه خبر داد و افزود: کارهایی در این راستا با شرکای منطقه‌ای ما بدون توجه به شرایط سیاسی بین‌المللی در حال انجام است.

به عقیده این دیپلمات روس، چنانچه روسیه واقعا قصد ایجاد یک مدل مالی و اقتصادی جهانی عادلانه‌تر را داشته باشد، این اقدام ضروری است، چرا که فهم لزوم رهایی از وابستگی به سیستم‌های پرداخت غربی و سیستم مالی اقتصادی غرب به طور فزاینده‌ای برای جهان و نه فقط برای روسیه روشن می‌شود.

وی اعلام کرد که فعالیت‌ها برای «کاهش تحریم‌ها» از مسیر همکاری اقتصادی و تجاری میان اوراسیا و کشورهای آمریکای لاتین ادامه خواهد یافت.

این مقام روس خاطر نشان کرد، شرایط اوکراین نشان داد که آمریکای لاتین «یک جهت مستقل از سیاست خارجی روسیه» را در پیش گرفته است.

شچتینین از جمله کشورهای آمریکای لاتین که روسیه برای تعمیق روابط با آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است، از کوبا، آرژانتین و ونزوئلا نام برد.

وی در زمینه روابط با آرژانتین تاکید کرد که این همکاری چندین حوزه از جمله استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را شامل می‌شود. مسکو و بوئنوس آیرس یک توافقنامه بین دولتی در زمینه همکاری در استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز، به ویژه در زمینه‌هایی مانند تحقیقات پایه و کاربردی، ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌ها و راکتورهای هسته‌ای امضا کرده‌اند.

شچتینین در زمینه روابط با کوبا نیز گفت: ما مشارکت راهبردی روسیه و کوبا را در صحنه جهانی، در ارتقای همکاری تجاری و اقتصادی، ارائه کمک‌های بشردوستانه و گسترش ارتباطات میان ملت‌ها تقویت خواهیم کرد.

به نوشته تله‌سور، هیچ کشوری در آمریکای لاتین بدون قید و شرط، خود را با مواضع روسیه در مورد عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین همسو نکرد و واکنش‌ها از سوی کشورهایی چون ونزوئلا و کوبا و نیکاراگوئه تا مکزیک و کلمبیا و شیلی و برزیل بیانگر دفاع این منطقه به صورت کلی از حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل، تفاهم دیپلماتیک از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز و همچنین مذاکرات موثر در راستای تضمین امنیت، حاکمیت و صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

آمریکای لاتین در سناریویی که تنش‌های ژئوپلیتیک مرتبط با درگیری روسیه و اوکراین در آن رخ می‌دهد، بازیگر مرتبطی نیست، اما بدیهی است که این وضعیت جدید جهانی، بر آمریکای لاتین و کارائیب همچون سایر نقاط جهان تاثیر می‌گذارد؛ این تاثیر به ویژه در حوزه اقتصادی چشمگیر است.

قیمت مواد خام به ویژه نفت و گاز که روسیه یکی از تولیدکننده اصلی آن‌ می باشد، به شدت در بازار جهانی افزایش یافته است. افزایش قیمت در سایر محصولات نیز مشهود بوده است: فلزات مختلف همچون آلومینیوم، نیکل، مس، آهن، تیتانیوم و پالادیوم و برخی محصولات غذایی همچون روغن آفتابگردان، ذرت، ... . در نتیجه همه کشورهای واردکننده این نهاده‌ها به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش کپیتال اکونومیکس، تنها ۱.۵ درصد از واردات و صادرات بزرگترین اقتصادهای آمریکای لاتین متعلق به روسیه و اوکراین است، بنابراین از بُعد تجاری، تاثیر این مناقشه بر این منطقه کمتر خواهد بود. با این حال، به گفته «نیکیل سنگانی» اقتصاددان بازارهای نوظهور این موسسه، قیمت‌های بالاتر نفت منجر به بدتر شدن شرایط تجارت در بیشتر مناطق آمریکای لاتین نیز خواهد شد.

نزدیکی به روسیه از سوی این کشورها همچنین به عنوان بخشی از استراتژی مقاومت در برابر اقدامات آمریکا به شمار می‌رود که ابعاد نظامی را نیز شامل می‌شود.

پربیننده ترین خبرها