سرنوشت جنگ یمن پس از کودتای سفید علیه هادی چه ‌خواهد شد؟!

سرنوشت جنگ یمن پس از کودتای سفید علیه هادی چه ‌خواهد شد؟!
پنج‌شنبه 18 فروردين 1401 - 19:27

سرانجام مکر  عربستان سعودی به خود بازگشت  و تیرهای تجاوزگران آمریکایی سعودی به سوی متجاوزان بازگشت و اولین انعکاس آن نیز، تصمیم عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن برای انتقال قدرت به شورای رهبری ریاست جمهوری و  تفویض اختیارات کامل به این شورا بود.

العالم - كشكول

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن از آتش‌بس بشردوستانه به مدت دو ماه از شنبه گذشته تا ژوئن آینده و تمدید آن در صورت موافقت طرفین خبر داد.

در حالی که دولت یمن و کمیته های مردمی از اعلامیه فرستاده سازمان ملل درباره آتش بس دو ماهه بشردوستانه استقبال کردند، نماینده سازمان ملل متحد جمعه گذشته در بیانیه ای تصریح کرد که طرفین همچنین توافق کردند که کشتی های سوخت رسانی به بندر الحدیده وارد شود و پروازهای تجاری به مقاصد از پیش تعیین شده به فرودگاه صنعا و از این فرودگاه به مناطق دیگر انجام شود و هم چنین از توافق طرفین برای برگزاری نشست برای باز کردن جاده‌های تعز و سایر استان ها خبر داد.

عربستان سعودی اولین کشوری بود که از آتش بس استقبال کرد

جالبی ماجرا اینجاست که عربستان سعودی، همان کشوری که نخست جنگ و تجاوز را علیه یمن آغاز کرد، بلافاصله از پذیرش این آتش بس و توقف کامل عملیات نظامی در یمن استقبال کرد.

عجیب‌تر از آن، این که بن سلمان شاهزاده سعودی با اعلام عبد ربه منصور هادی، بهانه حمایت از دولت عبد منصور ربه که با همین بهانه هفت سال به یمن تجاوز کرد را از دست داد و بر کسی پوشیده نیست که او برای نجات به اصطلاح «مشروعیت قدرت یمن » نیامده، بلکه به دستور آمریکا و اسرائیل برای نابودی یمن و رهایی از تهدیدی که در آینده برای اسرائیل ایجاد می کند، حرکت کرد. و امروز مهمترین اولویت او فرار از یمن است که به کابوسی دردناک برای شاهزاده آغاز کننده جنگ تبدیل شده است.

کودتا علیه هادی.. توصیه عربستان

اقدام جدید عبد ربه منصور هادی، دستور مستقیم عربستان بود زیرا وی هم چنین از برکناری «علی محسن الاحمر» معاونش و انتخاب "رشاد محمد العلیمی " به عنوان رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری خبر داد که «مرحله انتقالی» و مذاکرات با جنبش انصارالله را بر عهده خواهد داشت و خلاصه اینکه می توان اعلام هادی را کودتای سفید با رنگ و بوی سعودی دانست که آغاز گر جنگ بوده است .

شورای ریاست جمهوری متشکل از 7 عضو است که بر اساس تصمیم هادی برای ارتقای امنیت، یکپارچه سازی دستگاه های امنیتی، یکسان سازی دیدگاه ها و اهداف نیروها و اجزای شورا و ایجاد یک نهاد مشورتی و آشتی 50 نفره برای حمایت و پشتیبانی از شورای ریاست جمهوری فعالیت خواهند کرد.

اولویت های یمن؛ پایان دادن به محاصره

صنعا ادامه محاصره را قبول نخواهد کرد، زیرا محاصره از اقدام نظامی کشنده‌تر است.

آمریکا پس از «عملیات سوم شکستن محاصره» و هدف گیری موفقیت آمیز «پالایشگاه راس تنوره و پالایشگاه رابغ»، ستون اصلی آرامکو عربستان سعودی به خطر واقعی و جدی بودن تهدیدات نیروهای مسلح یمن پی برد.

آیا عربستان سعودی به تحولات جدید پایبند است؟

عربستان سعودی نه تنها خوشحالی خود را از رهایی از باتلاقی که خود را در آن گرفتار کرده بود ابراز کرد بلکه از کودتا علیه هادی حمایت کرد و از کمک مالی فوری 3 میلیارد دلاری خبر داد و شورای رهبری ریاست جمهوری را به آغاز مذاکره با انصارالله زیر نظر سازمان ملل برای دست یافتن به راهکار سیاسی نهائی و گسترده شامل دوره انتقالی و برقراری صلح ،توسعه ، امنیت و ثبات در یمن خبر داد.

اما عربستان طبق معمول به هیچ قرارداد و هیچ آتش بسی پایبند نیست، زیرا یک چیز را اعلام می کند و چیز دیگری را با توجه به خلق و خوی شاهزاده دمدمی مزاج اجرا می کند و اولین کسی که آتش بس را زیر پا گذاشت، خود عربستان سعودی بود که پایگاههای ارتش یمن و کمیته های مردمی را در چندین استان یمن با راکت، گلوله و کاتیوشا هدف قرار داد و جنگنده هایش، حریم هوایی چندین استان یمن را نقض کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها