مقام یمنی: تشکیل «شورای ریاستی» در ریاض، کودتای تمام عیار علیه «هادی» بود

مقام یمنی: تشکیل «شورای ریاستی» در ریاض، کودتای تمام عیار علیه «هادی» بود
شنبه 20 فروردين 1401 - 11:39

یک عضو دولت نجات ملی یمن در واکنش به اقدام ریاض در حذف رئیس‌جمهور فراری یمن از قدرت گفت که این اقدام نشان‌دهنده آن است که آن دولت به ظاهر قانونی دیگر پایان یافته است.

العالم - یمن

«عبدالملک العجری» عضو هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن، به اقدام آل سعود در برکنار کردن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن و «علی محسن الاحمر» معاون او از قدرت و تشکیل چیزی به نام «شورای رهبری ریاست‌جمهوری» واکنش نشان داد.

وی گفت که دیگر آن «مشروعیت صوری که طرف‌های بین‌المللی برای تعامل با نهادهای دولت پولی [منصور هادی] مستقر در هتل‌های عربستان سعودی و دیگر کشورها، آن را دستاویز و بهانه‌ای قرار می‌دادند، همگی پس از اتفاقی که در ریاض افتاد، کاملاً از بین رفته است».

العجری تصریح کرد: آنچه در ریاض رخ داد، کودتای تمام عیار علیه دولت به اصطلاح قانونی [هادی] بود. این اتفاق مؤید این است که تعامل آن‌ها با نهادهای دولت هادی دیگر هیچ وجاهت قانونی هرچند صوری ندارد.

عضو هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن توضیح داد: این نوع نحوه انتقال به اصطلاح قدرت، نقض قانون اساسی با تمام جزئیات آن است و هیچ مبنایی در قانون اساسی و حتی در طرح ابتکاری خلیج فارس ندارد. علاوه بر این به اذعان همه، این انتقال قدرت [و تشکیل چیزی به نام شورای ریاستی] تحت فشار و با اکراه صورت گرفته است.

او خطاب به جامعه بین‌الملل گفت: ما می‌دانیم که اگر ریاض داعش را به رسمیت بشناسد، حتی آن را به رسمیت می شناسید، اما نمی خواهیم از شما صحبتی در مورد مشروعیت یا تصمیمات شورای امنیت بشنویم.

بامداد روز پنجشنبه (۷ آوریل)، عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن که به گفته برخی منابع رسانه‌ای تحت بازداشت خانگی رژیم سعودی به سر می‌برد، در ریاض از برکناری «علی محسن الاحمر» معاون خود و واگذاری قدرت خود به نهادی موسوم به شورای اداره ریاست‌جمهوری خبر داد که تا پیش از این وجود خارجی نداشت یا حتی تشکیل آن هیچ مبنایی در قانون اساسی یمن ندارد.

وی اعلام کرد که این شورا به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت آن را به دست خواهد گرفت. اعضای این شورا به ریاست رشاد العلیمی عبارتند از: سلطان العرادة، طارق صالح، عیدروس الزبیدی، عبدالرحمن ابوزرعة، عبدالله العلیمی، عثمان مجلی، فرج البحسنی.

به موجب این انتقال قدرت، شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را در بخش‌هایی که تحت کنترل ائتلاف سعودی و اماراتی قرار دارد؛ طی مرحله انتقالی به دست می‌گیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده خواهد داشت.

پیش تر رسانه‌های یمنی گزارش داده بودند که عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور فراری یمن را که مدتهاست در ریاض تحت بازداشت خانگی است، از سمتش برکنار کند.

در همین ارتباط، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در واکنش به این امر گفت: «ایجاد شورای ریاستی همه را غافلگیر کرد. "رشاد العلیمی" به عنوان رئیس این شورای جدید انتخاب شد چراکه او آدم آمریکاست».

محمد البخیتی همچنین تأکید کرد: «رشاد العلیمی تنها فردی بود که در تصویب یک ماده که حضور آمریکا در یمن را مشروع می‌کرد، شرم نکرد. ما یک روز پیش از تجاوز در آستانه برداشتن چنین گامی بودیم اما چرا امروز با اختیار آمریکا و عربستان سعودی این گام را برداشتند؟».

تنها چند ساعت پس از آن‌که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن با تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری قدرت خود و معاونش را به این شورا واگذار کرد، عربستان سعودی، از این گام استقبال کرد.

دولت سعودی همچنین اعلام کرد که حمایت فوری خود را از اقتصاد یمن با ارائه مبلغ سه میلیارد دلار نشان دهد که از این میزان، دو میلیارد دلار به صورت مشترک با امارات در حمایت از بانک مرکزی یمن ارائه می‌شود و یک میلیارد دلار از سوی پادشاهی سعودی پرداخت خواهد شد تا از این میزان، ۶۰۰ میلیون دلار برای صندوق حمایت از خرید فرآورده‌های نفتی و ۴۰۰ میلیون دلار برای طرح ها و پروژه‌های توسعه‌ای هزینه شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها