خیزش گردوغبار در ایران؛ امیرعبداللهیان درباره موضوع سدسازی‌های ترکیه به مجلس می رود

خیزش گردوغبار در ایران؛ امیرعبداللهیان درباره موضوع سدسازی‌های ترکیه به مجلس می رود
دوشنبه 22 فروردين 1401 - 09:28

وزیر امور خارجه برای ارائه گزارش اقدامات این وزارتخانه در راستای جلوگیری از سدسازی‌های ترکیه به مجلس می رود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بنابر اعلام محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، برای ارائه گزارش اقدامات این وزارتخانه در راستای جلوگیری از سدسازی‌های ترکیه بر روی رودخانه‌های دجله، فرات و ارس هفته آینده در کمیسیون کشاورزی حاضر می‌شود.

کانون گردوغبار‌ها با منشاخارجی عددی در حدود ۲۷۰ میلیون هکتار است که ۷ برابر کانون‌های داخلی است و میزان غبارخیزی آن‌ها ۱۸۰ میلیون تن در هر سال است.

خیزش شدید گردوغبار که جمعه (19 فروردین ماه 1401) آغاز شد و علاوه بر تهران بخش‌های غربی و شمالی کشور را درنوردید، اگرچه نخستین موج ریزگرد با آغاز همزمان فعالیت کانون‌های داخلی و خارجی است، اما آخرین آن نخواهد بود و طی سال‌جاری باید منتظر موج‌های متعدد ریزگردی باشیم. براساس اعلام ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار، گردوغبار هفته اخیر کشور، ناشی از شکل‌گیری جبهه‌های گردوغبار بین ۲ کشور سوریه و عراق است.

در فاصله کمی از محل خیزش این موج از گردوغبار، سد «ایلیسو» در جنوب شرق ترکیه قرار دارد که ۲۴ آبان سال گذشته افتتاح شد تا جلوی جاری شدن ۴۳میلیارد مترمکعب آب را در بستر دجله و فرات بگیرد؛ بنابراین ریزگرد‌های اخیر ایران که نیمی از کشور را در بر گرفته است، نخستین محصول احداث سد بزرگ ترکیه است.

براساس رهگیری نقشه ریزگرد‌ها در سایت جهانی بارسلون، توده گردوغبار اخیر، ابتدا بخش‌های زیادی از عراق و سوریه را در برگرفت و بعد وارد ایران شد. جریانات جوی که طی دهه اخیر در اثر تغییر اقلیم به‌وجود آمده بخشی از عوامل این وضعیت است و خشکیدگی مناطق غربی عراق، به‌ویژه استان الانبار و رهاشدگی اراضی کشاورزی و کمبود آب در این کشور در پی احداث سد ایلیسو، عامل دیگر هجوم ریزگردهاست.

پربیننده ترین خبرها