قانون‌گذاران پاکستان پس از برکناری "عمران خان" نخست وزیر جدید را انتخاب می‌کنند/ برادر نواز شریف نخست وزیر احتمالی پاکستان خواهد بود

قانون‌گذاران پاکستان پس از برکناری
دوشنبه 22 فروردين 1401 - 11:34

انتظار می‌رود شهباز شریف، برادر نواز شریف، کاندیدای جناح مخالف عمران خان، نخست‌وزیر جدید پاکستان باشد.

العالم - اسیا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، شهباز شریف قرار است امروز (دوشنبه) به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شود اما این کشور همچنان با ماه ها بحران سیاسی مواجه خواهد بود. عمران خان، نخست وزیر برکنار شده، وعده داده است که برای بازگشت به قدرت تلاش کند.

اگز چه شاه محمود قریشی، وزیر خارجه عمران خان نیز یکی از نامزدهای تصدی پست نخست وزیری این کشور است، اما پیداست که نخواهد توانست آرای جناح مخالف را به دست بیاورد.

خان روز یکشنبه پس از دریافت رای عدم اعتماد از سمت خود برکنار شد و راه را برای اتحاد اپوزیسیون هموار کرد. اپوزیسیون نیز با همان مسائلی مواجه است که خان، ستاره پیشین کریکت، با آنها دست به گریبان بود.
شریف، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان (PML-N) مطمئناً پیش از نامزدی نمادین شاه محمود قریشی، وفادار به خان، وزیر خارجه سابق، به عنوان نخست وزیر انتخاب خواهد شد.
این که آیا قانونگذاران حزب طرفدار خان حتی در این رأی‌گیری شرکت خواهند کرد یا خیر، باید مشخص شود چرا که کمیته حزب به آنها توصیه کرده است که به طور دسته جمعی استعفا دهند تا به آنچه آنها می گویند "تغییر رژیم" توسط ایالات متحده است، اعتراض کنند.
نخستین وظیفه شریف، تشکیل کابینه ای خواهد بود که به شدت از حزب چپ میانه خلق پاکستان (PPP) بهره می برد و همچنین فضایی برای حضور اعضای گروه کوچکتر محافظه کار جمعیت علمای اسلام (JUI-F) فراهم خواهد کرد.
شهباز شریف برادر کوچک‌تر نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان است که سه بار این عنوان را در اختیار داشته است. رسانه‌های پاکستانی حدس می‌زنند که نواز شریف به زودی از تبعید در انگلستان بازگردد.
شریفِ بزرگ در سال 2017 برکنار شد و پس از افشای اسناد پاناما، توسط دادگاه حسابرسی به 10 سال زندان به اتهام اختلاس محکوم شد، اما برای درمان در خارج از کشور آزاد شد.
شریفِ جوان‌تر نیز درگیر پرونده‌های اختلاس است. در سال 2019، دفتر ملی پاسخگویی چندین ملک متعلق به او و پسرش حمزه را به اتهام پولشویی توقیف کرد.
او در سپتامبر 2020 دستگیر شد، اما شش ماه بعد به قید وثیقه برای محاکمه ای که هنوز در حال بررسی است آزاد شد.
شریف 70 ساله، به عنوان یک سیاستمدار کهنه‌کار، به طور مشترک در جوانی تجارت فولاد خانواده را به ارث برد و نخستین بار در سال 1988 به مقام استانی انتخاب شد.
او به‌عنوان مدیری سرسخت شناخته می‌شود که به دلیل «بازدیدهای غافلگیرکننده» مکرر خود از نهادهای دولتی و همچنین تمایل به نقل اشعار انقلابی مشهور است.
هیچ نخست وزیری تا به حال یک دوره کامل در پاکستان خدمت نکرده است، اما خان اولین کسی است که با رای عدم اعتماد، قدرت را از دست می دهد - شکستی که او آن را به طور کامل نپذیرفته است.
او پس از از دست دادن اکثریت خود در پارلمان برای ماندن در قدرت تلاش‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار داد - از جمله انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید.
اما دیوان عالی همه اقدامات او را غیرقانونی دانست و به قانون‌گذاران دستور داد که دوباره تشکیل جلسه داده و رأی دهند.

پربیننده ترین خبرها