بحران پاکستان؛ عمران خان "قربانی دموکراسی آمریکایی"

بحران پاکستان؛ عمران خان
دوشنبه 22 فروردين 1401 - 12:55

ناظران مسائل پاکستان معتقدند که سلاح هسته‌ای در پاکستان و توافق کمپ دیوید در مصر همواره مبادی اصلی ورود مستقیم آمریکا برای مداخله در هرگونه مسایل ریز و درشت این دو کشور بزرگ اسلامی بوده‌است؛ به عبارتی آمریکا، زرادخانه هسته‌ای پاکستان و نظارت بر "صلح" میان مصر و رژیم اشغالگر را بهانه‌ای برای چنین مداخلاتی قرار داده است.

العالم- کشکول

تاسف‌بار است که مداخله مستقیم آمریکا در امور این دو کشور اسلامی از طریق برخی حلقه‌های ارتش‌های پاکستان و مصر صورت می‌گیرد. ما به دلیل اطمینان از حس میهن‌پرستی بدنه بزرگ این دو ارتش، از عبارت "برخی" استفاده کردیم.

در واقع، تحولات کنونی در پاکستان به‌ ویژه بعد از اقدام روز یکشنبه پارلمان در سلب اعتماد از عمران خان، نخست‌وزیر این کشور، امری محتمل بود؛ زیرا عمران خان با ایجاد پایگاه‌های آمریکایی در پاکستان و دنباله‌روی از سیاست‌های آن در مقابل روسیه و همچنین با عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی مخالفت می‌کرد و می‌کوشید که با اتخاذ چنین سیاستی، کشورش را از سیطره سیاسی آمریکا برهاند؛ سیطره‌ای که نتیجه آن به تیرگی روابط میان پاکستان و همسایگانش و دیگر کشورهای اسلامی منجر شده است.

موضوع قابل توجه این است که انتظار می‌رود پارلمان پاکستان امروز شهباز شریف را به عنوان جانشین عمران خان در مقام نخست‌وزیری منصوب کند. شهباز شریف برادر کوچکتر نواز شریف است که پیش از این سه دوره نخست‌وزیر بود و در سال 2017 به دلیل پرونده‌‌های فساد مالی از این سمت کناره‌گیری کرد و بازداشت شد و بعد از دو سال حبس به دلیل بیماری از زندان آزاد و از آن زمان، ساکن انگلیس شده است.

نکته دیگر این است که شهباز شریف به دلیل دست داشتن در پرونده‌های رشوه‌خواری و فساد، در سال 2019 به عربستان سعودی تبعید شده بود و در دسامبر 2019، او و پسرش، حمزه به پولشویی متهم شدند و بعد از 9 ماه حبس، با قرار وثیقه آزاد شدند و محاکمه آنها تعلیق شده است.

به نظر می‌رسد "دموکراسی آمریکایی" اجازه نمی‌دهد دموکراسی واقعی در جهان عرب و جهان اسلام شکل بگیرد؛ دموکراسی آمریکایی به اطاعت کورکورانه معتقد است و از مفسدان و فساد حمایت و با میهن‌پرستان مبارزه می‌کند و آغوشش را بر دلدادگان مطلق به آمریکا باز و اندیشمندان و کسانی را که به آزادی و استقلال می‌اندیشند از خود طرد می‌کند.

از این رو، حضور پررنگ افراد فاسد و رشوه‌خوار و سازشکار با تل‌آویو را در صحنه‌های سیاسی این کشورها شاهد هستیم و آنها به ابزاری برای آمریکا تبدیل شده‌اند تا در خدمت منافع و اهداف آمریکا، با دولت‌ها و احزاب و شخصیت‌های ملی و میهن‌پرست مقابله کنند.

پربیننده ترین خبرها