آژانس‌های سازمان ملل: میلیون‌ها سومالیایی با خطر قحطی مواجه هستند

آژانس‌های سازمان ملل: میلیون‌ها سومالیایی با خطر قحطی مواجه هستند
سه شنبه 23 فروردين 1401 - 14:53

بنا بر اعلام سازمان ملل، 6 میلیون سومالیایی، حدود 40 درصد از جمعیت، با ناامنی غذایی مواجه هستند.

العالم - آفریقا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس‌های سازمان ملل روز سه‌شنبه هشدار دادند که میلیون‌ها نفر در سومالی در معرض خطر قحطی قرار دارند و کودکان خردسال با بیشترین آسیب‌پذیری در برابر تشدید خشکسالی در این کشور آشفته شاخ آفریقا مواجه هستند.

این آژانس‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «سومالی با شرایط قحطی مواجه است، زیرا ترکیبی از عواملی چون باران اندک، افزایش سرسام‌آور قیمت‌های مواد غذایی و کمبود شدید بودجه، تقریباً 40 درصد از مردم سومالی را در آستانه درگیری با این معضل قرار داده است».

بسیاری از بخش‌های سومالی تحت تأثیر خشکسالی است که در کشورهای دیگر منطقه از جمله اتیوپی و کنیا نیز فراگیر شده است، اما آژانس‌های سازمان ملل نسبت به کمبود بودجه برای رسیدگی به این بحران و جلوگیری از تکرار قحطی سال 2011 هشدار دادند.

الخدر دلوم، نماینده برنامه جهانی غذا در سومالی، در بیانیه ای گفت: «ما به معنای واقعی کلمه در شرف گرفتن غذا از گرسنگان برای سیر کردن قحطی‌زدگان هستیم.» او این کشور را «در آستانه یک فاجعه انسانی» توصیف کرد.

طبق گزارش جدید نهاد موسوم به طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه، شش میلیون سومالیایی یا 40 درصد از جمعیت، اکنون با سطوح شدید ناامنی غذایی مواجه هستند که تقریباً از ابتدای سال دو برابر شده است.

در بیانیه مشترک WFP، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، آژانس بشردوستانه OCHA و صندوق کودکان سازمان ملل آمده است که "شرایط قحطی" احتمالا در شش منطقه سومالی وجود دارد.
آنها گفتند که کودکان زیر پنج سال آسیب پذیرترین افراد هستند زیرا دسترسی به شیر و مواد غذایی به دلیل افزایش قیمت کالاها و مشکلات دام، دشوار شده است.

در این بیانیه آمده است حدود 1.4 میلیون کودک تا پایان سال با سوء تغذیه حاد مواجه هستند و حدود یک چهارم آنها با سوء تغذیه بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

آژانس‌های بشردوستانه در کنار هم توانسته‌اند به حدود دو میلیون نفر کمک کنند، اما سازمان ملل درباره «شکاف بحرانی» در کمک‌های مالی هشدار داد. طرح سازمان ملل در سال 2022 به دنبال جذب 1.5 میلیارد دلار بود اما تنها به 4.4 درصد از هدف خود دست یافته است.

در قحطی سال 2011، 260 هزار نفر -- نیمی از آنها کودکان زیر شش سال -- بر اثر گرسنگی یا اختلالات مرتبط با گرسنگی جان باختند.

بلایای طبیعی – نه درگیری و منازعه – در سال‌های اخیر محرک‌های اصلی آوارگی در سومالی بوده‌اند، کشوری جنگ‌زده که در ردیف آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها