عقب‌نشینی تل‌آویو از تعرض به مسجدالاقصی

عقب‌نشینی تل‌آویو از تعرض به مسجدالاقصی
پنج‌شنبه 25 فروردين 1401 - 11:06

در پی پیام هشدار مقاومت فلسطین در خصوص هرگونه اقدام تحریک آمیز، تل‌آویو عقب‌نشینی کرد و اساسا قصد شهرک‌نشینان برای تقدیم قربانی در مسجد الاقصی را رد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی، چهارشنبه شب (۱۳ آوریل)، از تاکید تل‌آویو بر حفظ وضعیت موجود در حرم قدسی خبر داد و اخبار منتشر شده مبنی بر قصد شهرک‌نشینان صهیونیست برای ذبح قربانی‌هایشان در روز عید یهودی «پسح» در مسجدالاقصی را رد کرد.

این در حالی است که فراخوان گروه‌های افراطی موسوم به «معبد» در اراضی اشغالی برای تقدیم قربانی در مسجد الاقصی در عید موسوم به «پسح» که از جمعه آتی آغاز می‌شود، هشدار شدیداللحن گروه‌های مقاومت فلسطین را به دنبال داشته است.

به اعلام رسانه‌های عبری از جمله شبکه «کان»، وی شب گذشته در منزلش که میزبان سفرای کشورهایی چون ترکیه، مصر، مغرب، امارات و بحرین بود، مدعی شد: «در روزهای اخیر، پست‌های نادرستی در مورد کوه معبد (حرم قدسی) و مکان‌های مقدس در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود».

هرتزوگ افزود: «من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم تا روشن کنم که صحبت‌ها در این خصوص دروغ است و اسرائیل "وضعیت موجود" را در کوه معبد حفظ می‌کند».

به نوشته رأی الیوم، مقصود وی از «حفظ وضعیت موجود» در حرم قدسی، به معنای آن چیزی است که در دوران حکومت امپراتوری عثمانی بود و در دوران قیمومیت بریتانیا بر فلسطین (۱۹۱۷-۱۹۴۸) و سپس حکومت اردن (۱۹۴۸-۱۹۶۷) ادامه یافت.
از سال ۲۰۰۳، رژیم صهیونیستی به شهرک‌نشنیان صهیونیست اجازه ورود و یورش به مسجدالاقصی داد، اما ‌‌آن‌ها هنوز مجاز به ذبح قربانی‌های خود در صحن‌های این مسجد نیستند.

در همین راستا رئیس رژیم صهیونیستی شب گذشته گفت: «متاسفانه پستهای منتشر شده هشداردهنده اخیر، به منظور تحریک عمدی و گمراه کردن افکار عمومی است».

وی از همه طرف‌ها خواست که «تحریکات را متوقف کنند».

رئیس رژیم صهیونیستی ابراز اطمینان کرد که پلیس این رژیم «بدون مدارا و هراسی» در برابر هر کسی که اقدام به نقض نظم کند و بر خلاف قانون و اقدامات صورت گرفته در مسجدالاقصی و سایر اماکن مقدس در قدس شرقی عمل کند، خواهد ایستاد.

این اظهارات هرتزوگ در حالی است که گروه‌های افراطی یهودی و شهرک‌نشینی، از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که در صدد ذبح قربانی‌های خود در عید پسح را(که از جمعه آینده آغاز می‌شود و یک هفته ادامه خواهد داشت)، در صحن‌های مسجدالاقصی هستند و طرفداران خود را برای این اقدام ترغیب می‌کنند. اقدامی که با محکومیت شدید مردم فلسطین و مقامات رسمی این کشور همراه شده و مقاومت فلسطین پیامهای هشدار لازم در این خصوص را از طریق میانجیگران به تل آویو داده است.

یک منبع آگاه در مقاومت فلسطین چند روز پیش در گفت‌وگو با الجزیره گفت:«طرح شهرک‌نشینان برای ذبح قربانی‌ها ادعایی در مسجد الاقصی نقض، به منزله عبور از خطوط قرمز است و این نقشه شهرک‌نشینان به معنای "بازی با آتش" است».

وی این حرکت شهرک‌نشینان را تحریک احساسات عرب‌ها و مسلمانان و آغاز «روزهای سیاه» برای رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان آن دانست.

به نوشته روزنامه الاخبار، برخی منابع در جنبش حماس اعلام کردند که این جنبش مقاومت در پیام‌های دوگانه به میانجیگران در خصوص وضعیت مسجد الاقصی و اردوگاه آوارگان جنین گفته است: «هیچ‌گونه تخلفی قابل قبول نخواهد بود و جنبش حماس به تعهدات خود در قبال این دو قضیه عمل می‌کند و به ذبح قربانی در مسجد الاقصی به هر قیمتی که باشد، اجازه نمی‌دهد».

این پیام‌ها همزمان با تهدیدهای «زیاد النخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی ارسال شده است. وی تصریح کرده بود که مقاومت اجازه نخواهد داد که که نیروهای اسرائیلی اردوگاه جنین را جدا کنند،‌ حال هزینه آن هر چه که باشد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، ظهر دیروز (چهارشنبه)، رسما در بیانیه‌ای به رژیم صهیونیستی درباره برگزاری این آیین در مسجد الاقصی هشدار داد و علام کرد: «از هیئت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که تمام اقدامات را برای جلوگیری از این خطر اتخاذ کنند که ممکن است به شعله‌ور شدن تمام منطقه بیانجامد».

پربیننده ترین خبرها