پویش مردمی برای آزادی دو اسیر کودک فلسطینی

پویش مردمی برای آزادی دو اسیر کودک فلسطینی
پنج‌شنبه 25 فروردين 1401 - 16:53

کاربران فضای مجازی در کشورهای الجزائر، اردن و لبنان خواستار آزادی «احمد یاری» و «احمد مناصره» دو اسیر فلسطینی شدند.

العالم داغ‌های مجازی

احمد مناصره کودکی فلسطینی 22 ژانویه 2002 در قدس اشغالی متولد شد و از 7 سال پیش به اسارت نیروهای اشغالگر اسرائیل درآمد و به 12 سال زندان محکوم شده است.

بر کسی پوشیده نیست که این کودک فلسطینی در حال حاضر در زندان‌های صهیونیستی در معرض جمله شکنجه‌های روحی و جسمی در سلول انفرادی قرار دارد و خانواده المناصره با صدور بیانیه ای از همه دنیا خواستند از وی حمایت کنند و گروه‌های زیادی از فعالان و متخصصان روانشناسی با به راه انداختن کمپین خواستار آزادی این نوجوان اسیر شدند.

نیروهای اشغالگر اسرائیل به بهانه تلاش وی برای حمله با چاقو در قدس اشغالی به همراه پسر عموی خود حسن مناصره، به وی تیراندازی کردند.

المناصره 12 اکتبر 2015 به اتهام تلاش برای حمله با چاقو در قدس اشغالی دستگیر شد.

همان روز احمد با دوست صمیمی و پسر عمویش حسن مناصره (15 ساله) در حال گردش بودند اما ناگهان نیروهای اشغالگر صهیونیستی به وی تیراندازی کرده و با خودرو به آنها زده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

پس از آن، حسن جان باخت، در حالی که احمد بین مرگ و زندگی با دست بسته به بیمارستان منتقل شد، بسیاری تصور می کردند او نیز شهید شده است، اما بعداً مشخص شد زنده است.

نیروهای اشغالگر اسرائیل عمداً فیلم جلسه بازجویی امنیتی با احمد منصره را افشا کردند که همگی خشونت آمیز و تهدیدکننده یک کودک 13 ساله بود.

احمد در نوار در حالی که روبروی که یک بازجوی بی ادب بود با گفتن «مطمئن نیستم» و «یادم نیست» گریه می کرد، در حالی که بازجو برای تضعیف وی و گرفتن اعتراف از او ، مدام بر سر مناصره فریاد می زد.

این اقدامات نقض آشکار قوانین بین المللی و ماده 16 کنوانسیون حقوق کودک است: «در ماده 16 کنوانسیون، دخالت و ملاحظات غیرقانونى و خودسرانه و هتک حرمت در امور خصوصى و خانوادگى و حتى مکاتبات کودک منع شده است و حتى از دولتها درخواست‏شده است که در برابر این گونه اعمال، ضمانت اجرایى تعیین کنند.

در آن زمان، خالد قزمار، مدیرکل جنبش جهانی دفاع از کودکان، درباره ویدئوی فاش شده گفت: "این فیلم صوتی و تصویری بیانگر شکنجه روحی و جسمی کودکان فلسطینی است"

وی گفت: هدف از افشای این فیلم، ارعاب و جنگ روانی علیه مادران و کودکان است، اما با همه اینها، منصره موفق شد بازپرسان را شکست دهد و هیچ اعترافی نکند، زیرا وی دائما می گفت یادم نیست، نمی‌دانم

وی افزود: بازرسان اسرائیلی با بی شرمی و با فریاد، مناصره را شکنجه روانی کرده و او را از حق مشورت با وکیل و همراهی با خانواده اش محروم کردند.

قزمارگفت: رژیم اشغالگر اسرائیل بین سال‌های 2000 تا 2015 8500 کودک فلسطینی را دستگیر کرد که اکثر آنها مانند مناصره تحت شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفتند .

مدیرکل جنبش بین‌المللی دفاع از کودکان، علیرغم ابراز بدبینی نسبت به دادگاه کیفری بین‌المللی که فلسطین به آن پیوسته است، اظهار داشت که آغاز تحقیقات در این دادگاه درباره جنایات اشغالگر، بازدارنده رهبران رژیم صهیونیستی است وی ابراز امیدواری کرد که پرونده این کودک وجدان جامعه جهانی را در مقابل تجاوز به فلسطینیان از خواب غفلت بیدار کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها