ارزیابی واشنگتن: جنگ در اوکراین دستکم تا پایان 2022 ادامه خواهد یافت

ارزیابی واشنگتن: جنگ در اوکراین دستکم تا پایان 2022 ادامه خواهد یافت
شنبه 27 فروردين 1401 - 13:39

بعد از گزارش «سی‌ان‌ان» درباره پیش‌بینی واشنگتن مبنی بر این که جنگ در اوکراین حداقل برای هشت ماه دیگر ادامه خواهد داشت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در مصاحبه با این شبکه چنین احتمالی را تایید کرد.

العالم - اروپا

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه گفت این امکان وجود دارد که جنگ در اوکراین تا پایان سال جاری ادامه یابد.

ند پرایس در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» این ارزیابی را ارائه داد؛ این شبکه آمریکایی پیش از این گزارش داده بود «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه به مقامات اروپایی گفته واشنگتن پیش‌بینی می‌کند که جنگ در اوکراین حداقل برای هشت ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

پرایس در پاسخ به سوال مجری این شبکه گفت: این (طولانی شدن جنگ تا پایان سال میلادی) امکان‌پذیر است، اما آنچه ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که این درگیری را کوتاه کنیم. فکر می‌کنیم که می‌توانیم با تقویت دست اوکراین در میز مذاکره این کار را انجام دهیم. ما این کار را با ارائه میزان بی‌سابقه‌ای از کمک‌های امنیتی به اوکراین انجام می‌دهیم.

وی افزود: در عین حال، ما با تحریم‌های اقتصادی و سایر اقدامات مالی خود به همان میزان فشار را به روسیه وارد می‌کنیم، به این امید که این دو چیز با هم تلفیق شوند و در نهایت بتوان به یک توافق دیپلماتیک برای پایان دادن به این خشونت و حمله بی‌معنا دست یافت.

علاوه بر گزارش سی‌ان‌ان درباره اظهارنظر بلینکن در خصوص مدت زمان جنگ در اوکراین، این شبکه گزارش داده که برخی از اعضای کنگره آمریکا نگران هستند که جنگ حتی از پایان سال هم فراتر رود و بی سر و صدا آن را با جنگ کره مقایسه می‌کنند که از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ ادامه داشت و هرگز به نتیجه رسمی نرسیده است.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، این نظرات، منعکس‌کننده هشدار «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست خبری کاخ سفید در اوایل آوریل (ماه میلادی جاری) است که گفته بود جنگ ممکن است طولانی شود. سالیوان پیش‌بینی کرد که بعد از فاز اول، طول مرحله بعدی را می‌توان چند ماه یا بیشتر ارزیابی کرد.

وی در جلسه توجیهی چهارم آوریل مدعی شد که جنگ طولانی آخرین چیزی بوده که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه انتظار آن را داشت. وی با وجود آن که روسیه اعلام کرده قصد اشغال اوکراین را ندارد، ادعا کرد: زمانی که روسیه این جنگ را آغاز کرد، هدف اولیه آن تصرف کی‌یف پایتخت (اوکراین) جایگزینی دولت زلنسکی و تحت کنترل گرفتن بخش اعظم - اگر نه همه - اوکراین بود. روسیه معتقد بود که می تواند این اهداف را به سرعت و به نحوی کارآمد انجام دهد. اما قدرت ارتش و مردم اوکراین را در نظر نگرفت.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه با سی‌ان‌ان، به گزارشی درباره هشدار روسیه در مورد خطرات ناشی از افزایش کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین هم واکنش نشان داد و گفت این اظهارات، واشنگتن را مجبور به تغییر موضع خود در مورد این موضوع نخواهد کرد.

وی گفت: ما موظف هستیم به کاری که برای حمایت از شرکای اوکراینی خود انجام می‌دهیم، ادامه دهیم. به این کار ادامه خواهیم داد. روس‌ها برخی چیزها را خصوصی گفتند، برخی چیزها را علناً گفتند - هیچ چیز ما را از راهکاری که در پیش گرفتیم منصرف نخواهد کرد.

پیش از این روزنامه «واشنگتن پست» گزارش داد که مسکو یادداشتی به واشنگتن ارسال کرده و هشدار داده که ارسال تسلیحات ناتو به کی‌یف در حال تشدید درگیری اوکراین است و می‌تواند منجر به عواقب غیرقابل پیش‌بینی شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها