آیا حضور نیروهای آمریکایی در دریای سرخ، وحشت عربستان و امارات را کم می کند؟

آیا حضور نیروهای آمریکایی در دریای سرخ، وحشت عربستان و امارات را کم می کند؟
شنبه 27 فروردين 1401 - 18:55

پس از آتش بس یمن، آمریکا، به بهانه حفاظت از دریای سرخ، اعلام کرد نیروی دریایی مشترک تشکیل می دهد که بلافاصله کار خود را آغاز خواهد کرد.

العالم_آمریکا

در دوم آوریل جاری، آتش بس بشردوستانه بین دولت صنعا و کشورهای متجاوز به یمن برقرار شد؛ یمنی ها از این بابت بسیار خوشحال شدند و امیدوار بودند که این آتش بس گامی در راه پایان دادن به رنج های جنگ 8 ساله آنها باشد. اما تنها پس از 12 روز، آمریکا، به بهانه حفاظت از دریای سرخ، اعلام کرد نیروی دریایی مشترک ایجاد می کند، و این نیرو از 17 فروردین ماه عملاً کار خود را آغاز خواهد کرد.

این اقدام آمریکا را تنها می‌توان قدرت طلبی نظامی توصیف کرد، برخلاف اقدامات سازمان ملل و فرستاده آن به یمن که هدفش، آرام کردن اوضاع و برقراری آتش‌بس در یمن است. این در حالی است که تجاوز به کشور یمن، یکی از سخت ترین فاجعه های انسانی در جهان، وارد هشتمین سال خود می‌شود. این اقدام آمریکا، به منظور دستیابی به اهداف متعدد، از جمله ادامه تحریم برای مردم یمن است که حمایت سازمان ملل از آتش بس در یمن، در تضاد با خواسته واشنگتن است.

آمریکا از تشکیل نیروی جدید متشکل از 34 کشور، به رهبری خود، برای گشت زنی در دریای سرخ، باب المندب و دریای عرب، خبر داد.

عده ای معتقدند که آمریکا سعی دارد به عنوان اهرم فشار بر مذاکره صلح استفاده کند. اگر نماینده سازمان ملل موفق شد نمایندگان کشورهای متجاوز و نمایندگان مردم یمن را در مورد این موضوع بر سر یک میز جمع کند و قرار آتش بس به نتیجه برسد، از صنعا باج گیری کنید.

برخی دیگر نیز بر این باورند که اولین و آخرین هدف آمریکا از این اقدام حفاظت از منافع اسرائیل است که بیش از 90 درصد تجارتش با جهان از راه دریاست، که از طریق روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل محقق شده است. علی رغم این که آمریکا، اسامی کشورهای شرکت کننده در این نیروی دریایی مشترک را اعلام نکرد، اما مسلم است که اسرائیل، همچنین کشورهای مجری عادی سازی روابط با اسرائیل، و نیز کشورهایی که همواره چون پروانه دور آمریکا می چرخند، در میان آنها خواهند بود. دو ماه قبل، اسرائیل ، همراه با این کشورها در مانورهای نظامی دریایی در اقیانوس هند، دریای عرب و خلیج عدن شرکت کرد.

جنبش انصارالله از روز اول تجاوز به یمن، تأکید کرد: این تجاوز در درجه اول یک تجاوز آمریکایی، اسرائیلی و بریتانیایی است، حتی اگر با عربستان سعودی و اماراتی به عنوان آلت دست آمریکا انجام شده باشد؛ چراکه یک رژیم مستقل از هژمونی آمریکا در صنعا و نزدیک به محور مقاومت فلسطین، ظهور یافته است. بنابراین حتی این اقدام آمریکا یعنی تشکیل نیروی دریایی جدید برای تحت فشار قرار دادن یمن، باشد رهبر جنبش انصارالله، ماهیت آمریکا را از قبل شناخته بود و انتظار این اقدام آمریکا را داشت. عبدالملک بدرالدین حوثی در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد مقاومت در مارس 2022 و ورود جنگ یمن به هشتمین سال خود، از توسعه و پیشرفت تسلیحاتی صنعا صحبت کرد. وی از سلاح دریایی جدید یمن، برای مقابله با تهدیدات دریایی سخن گفت که می تواند کشتی ها را در دریا غرق کند. با این سخنرانی، رهبر جنبش انصارالله گوی سبقت را از آمریکا ربود و پیشتر از بیانیه آمریکا، اعلام کرد: « ما در سال هشتم جنگ، با تولیدات جنگی و سلاح های دریایی خود می آییم که باعث غرق شدن کشتی های دشمنان خواهد شد.»

یمن برای عربستان، امارات و سایر کشورهای متجاوز انتخاب دیگری نگذاشته، بلکه تنها گزینه، توقف دشمنی و رفع محاصره است چراکه قدرت بازدارندگی یمن روز به روز در حال افزایش است تا جایی که توانست به اهداف استراتژیک در عمق خاک کشورهای ائتلاف متجاوز دست یابد. روزهای آینده، آبستن شگفتی هایی غافلگیرکننده به ویژه در ناحیه دریا خواهد بود که هرگز به فکر طراحان تجاوز و نیز کشورهای آلت دست آمریکا خطور نمی کرد.

پربیننده ترین خبرها