گزارشی از آخرین وضعیت زندان‌های اسرائیل در روز اسیر فلسطینی

گزارشی از آخرین وضعیت زندان‌های اسرائیل در روز اسیر فلسطینی
دوشنبه 29 فروردين 1401 - 10:31

امسال روز اسیر فلسطینی در حالی فرا رسیده که تنش‌ها و درگیری‌ها در اراضی اشغالی و دستگیری گسترده فلسطینان به اوج خود رسیده است.

العالم - فلسطن اشغالی

17 آوریل، مصادف است با روز اسیر فلسطینی؛ روزی که شورای ملی فلسطین در سال 1974 آن را به عنوان روز ملی برای یکپارچه کردن تلاش‌ها برای دفاع از اسیران فلسطینی و آزادی آنان مشخص کرد.

سران کشورهای عربی هم در بیستمین نشست خود در سال 2008 در شهر دمشق، این روز را به عنوان روز اسیر فلسطینی در تمامی کشورهای عربی برای اعلام همبستگی با اسیران دربند اسرائیل اعلام کردند.

از سویی گزارش‌ها نشان می‌دهد که اسرائیل در حال حاضر 4 هزار و 450 فلسطینی از جمله 32 زن و 160 کودک را در بازداشت خود دارد.

تعداد فلسطینیان مریض نیز که در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند به بیش از 600 نفر می‌رسد که حال 200 نفر از آنان وخیم است و 22 مبتلا به سرطان هم در میان آنان دیده می‌شود.

بر پایه گزارش‌های سازمان امور اسیران و آزادگان، انجمن اسیر فلسطینی، مرکز دفاع از آزادی و حقوق مدنی “حریات” و مرکز “وادی حلوه-قدس” از ابتدای سال جاری، اسرائیل بیش از 2 هزار و 140 فلسطینی را بازداشت کرده و این روند در ماه مارس و همزمان با ماه رمضان به اوج خود رسید به طوریکه تنها در روز 15 آوریل نیروهای اسرائیل با حمله به حریم مسجدالاقصی بیش از 450 نفر را بازداشت کردند.

از سویی 227 اسیر فلسطینی تاکنون در زندان‌های اسرائیل به شهادت رسیده و آخرین مورد آن شهادت “سامی العمور” در نتیجه اهمال پزشکی در اواخر سال گذشته میلادی بود؛ تعداد اسرای فلسطینی نیز که در نتیجه اهمال پزشکی به شهادت رسیده‌اند به 72 نفر می‌رسد.

تعداد اسیرانی هم که حکم زندان ابد دریافت کرده‌اند به 549 نفر می‌رسد و 25 کهنه‌اسیر هم در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند که قدیمی‌ترین آنان دو زندانی به نام‌های “کریم یونس” و “ماهر یونس” هستند که از سال 1983 به مدت 39 سال به طور پیوسته زندانی هستند.

طولانی‌ترین دوره زندان را هم فردی به نام “نائل البرغوثی” تحمل کرد که به مدت 42 سال در زندان‌های اسرائیل به سر برد که 34 سال آن پیوسته بود و سرانجام در سال 2011 آزاد شد و بار دیگر در سال 2014 از سوی اسرائیل دستگیر شد.

از سوی دیگر 11 روزنامه‌نگار فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند و تعداد اسیران فلسطینی نیز که مدت اسارت آنها به بیش از 20 سال رسیده، 152 نفر است.

میدل ایست نیوز

پربیننده ترین خبرها