اوکراین پرسشنامه عضویت در اتحادیه اروپا را تکمیل کرد

اوکراین پرسشنامه عضویت در اتحادیه اروپا را تکمیل کرد
دوشنبه 29 فروردين 1401 - 14:08

به گفته معاون دفتر زلنسکی، اوکراین پرسشنامه عضویت در اتحادیه اروپا را به عنوان نقطه شروع بروکسل برای تصمیم‌گیری درباره الحاق کی‌یف به این اتحادیه تکمیل کرده است.

العالم - اروپا

«ایهور ژوفکوا» معاون دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت که این کشور پرسشنامه‌ای را تکمیل کرده که نقطه شروع اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره عضویت کی‌یف خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا این پرسشنامه را در سفرش به کی‌یف در هشتم آوریل (۱۹ فروردین) به زلنسکی داد و متعهد شد که تلاش اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا پس از تهاجم روسیه به این کشور، سریع‌تر آغاز شود.

ژوفکوا عصر دیروز (یکشنبه) گفت: می‌توانم بگویم که این سند توسط طرف اوکراینی تکمیل شده است. کمیسیون اروپا باید توصیه نامه‌ای در مورد انطباق اوکراین با معیارهای لازم برای عضویت صادر کند. انتظار داریم که این توصیه مثبت باشد و سپس توپ در زمین کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد رفت.

این مقام افزود اوکراین انتظار دارد در ماه ژوئن در جریان نشست برنامه‌ریزی‌شده شورای اروپا، وضعیت یک کشور نامزد برای پیوستن به اتحادیه اروپا را به دست آورد. شورای اروپا طبق برنامه شورا که در وب‌سایت خود قرار داده، در روزهای ۲۳ تا ۲۴ ژوئن (دوم تا سوم تیرماه) تشکیل جلسه خواهد داد.

معاون رئیس دفتر زلنسکی در ادامه گفت: در مرحله بعد، ما باید مذاکرات الحاق را آغاز کنیم. و هنگامی که این مذاکرات را انجام دادیم، می‌توانیم در مورد عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا صحبت کنیم.

سران اتحادیه اروپا پس از نشست خود در اواسط اسفند در فرانسه بر لزوم بازسازی اوکراین پس از درگیری‌ها با روسیه تأکید کردند و در بیانیه نشست ورسای گفتند به تداوم حمایت هماهنگ سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه از اوکراین متعهد هستند. اما تأکید کردند هیچ گونه مسیر سریعی برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا وجود ندارد.

«مارک روته» نخست‌وزیر هلند پیش از این نشست گفته بود: عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اگر قرار باشد رخ دهد، در طولانی مدت محقق خواهد شد چیزی به اسم مسیر سریع برای آن وجود ندارد. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم درخواست اوکراین برای استفاده از مسیری سریع برای عضویت در اتحادیه اروپا را رد کرده بود. او که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد گفته بود غیر واقع‌بینانه است با کشوری که در میانه درگیری نظامی قرار دارد برای عضویت وارد مذاکره شد.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌‌های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد و ««ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات کشورش در اوکراین را «حفاظت از مردمی خواند که برای مدت هشت سال در معرض قلدوری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار داشتند».

چند روز بعد از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، ولودیمیر زلنسکی درخواست رسمی پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را امضا کرد. به دنبال این درخواست، سران هشت کشور عضو اتحادیه اروپا شامل استونی، بلغارستان، جمهوری چک، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و اسلوونی با انتشار یک بیانیه مشترک ضمن اعلام حمایتشان از عضویت اوکراین، از این اتحادیه خواستند روند مذاکرات برای عضویت کی‌یف را تسریع بخشد.

«الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش، با بیان این که پذیرفته شدن اوکراین در اتحادیه اروپا برای بروکسل مخرب خواهد بود، افزود «عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا از نظر من غیرقابل تصور است زیرا فاقد معیارها و استانداردهای این اتحادیه است».

فارس

پربیننده ترین خبرها