افشاگری روزنامه نگار آمریکایی؛ راز هزینه میلیاردی ولیعهد سعودی برای داماد ترامپ

افشاگری روزنامه نگار آمریکایی؛ راز هزینه میلیاردی ولیعهد سعودی برای داماد ترامپ
چهارشنبه 31 فروردين 1401 - 12:25

تصویری از شکایتنامه سعد الجبری، مقام امنیتی فراری سعودی، از ولیعهد عربستان به اتهام تلاش برای قتل وی- که توسط ویکی وارد، روزنامه‌نگار آمریکایی منتشر شده، برخی از اسرار و اطلاعات قصرهای آل سعود و همچنین جزئیات نقش آمریکا در صحنه قدرت در این کشور پادشاهی را برملا می‌سازد.

العالم- کشکول

شکایتنامه الجبری دریچه‌ای را بر این روزنامه‌نگار آمریکایی باز کرده تا به بررسی دلیل واقعی اعطای مبلغ 2 میلیارد دلاری از سوی ولیعهد سعودی به داماد و مشاور ترامپ بپردازد؛ مبلغی که محمد بن‌سلمان آن را بدون هیچ توجهی به اعتراضات هیات مشاوران مالی مبنی بر بی‌تجربه بودن کوشنر در این زمینه پرداخت کرد.

دو دلیل برای این اقدام بن‌سلمان وجود دارد، نخست: قدردانی از نقش کوشنر در همگرایی سعودی- آمریکایی در دوران دولت ترامپ و نوعی حساب باز کردن بن سلمان برای بازگشت پدر زن کوشنر به کاخ سفید.

تحقیقات ویکی وارد همچنین مشخص کرد که کوشنر و هم‌پیمانان او بودند که مانع حمایت‌های مقامات عالی‌رتبه آمریکا از محمد بن نایف، ولیعهد پیشین سعودی در سال 2017 شدند و بن نایف در آن سال به دنبال "کودتا " در عربستان بود؛ بن نایفی که برای سال‌های طولانی سرمایه‌ای برای آمریکا در زمینه اطلاعات و مبارزه با تروریسم به شمار می‌رفت. محمد بن نایف در آن زمان بر این باور بود که از حمایت‌های کافی شورای وزیران سعودی برخوردار است و می‌تواند نظام حاکم در این کشور را تغییر دهد. لذا کوشنر و همپیمانان او در کاخ سفید وارد عمل شدند و بن‌سلمان را از نقشه بن‌نایف مطلع کردند و او توانست با ورود فوری به این مساله، نقشه بن‌نایف را خنثی و با شکست مواجه کند.

به گفته سه منبع مطلع، مداخله کوشنر در امور خاندان سلطنتی سعودی باعث شد که مقامات اطلاعاتی آمریکا خشمگین شوند و همین امر باعث شد که آن‌ها مجوز امنیتی دستیابی کوشنر به امور محرمانه را ندهند.

نکته قابل توجه این است که جاناتان آلتر، خبرنگار و تحلیلگر در تلویزیون "ام اس ان بی سی" آمریکا فاش کرد که رقم اصلی مبلغ اعطایی بن‌سلمان به کوشنر در واقع 10 میلیارد دلار است نه 2 میلیارد دلار.

این افشاگری ویکی وارد تنها نوک آشکار شده کوه یخی است که صحنه جنگ قدرت در دربار پادشاهی سعودی را به تصویر می‌کشد و این که چگونه شاهزاده‌های ال سعود برای خدمت به آمریکا و یا به عبارتی بهتر، خدمت به مستاجران کاخ سفید، رقابت می‌کنند تا دستیابی به کرسی پادشاهی و رسیدن به قدرت را تضمین کنند.

پربیننده ترین خبرها