اشتباهات فاجعه بار محمد بن سلمان و سناریوی جابجایی ولیعهد سعودی

اشتباهات فاجعه بار محمد بن سلمان و سناریوی جابجایی ولیعهد سعودی
چهارشنبه 31 فروردين 1401 - 15:06

ناظران و کارشناسان فشار احتمالی آمریکا به عربستان سعودی برای کنار زدن محمد بن‌سلمان از ولیعهدی و انتصاب برادرش، شاهزاده خالد یا دیگران را مطرح می‌کنند.

العالم- نظرکده

کارشناسان یمنی در این باره می‌گویند آمریکایی‌ها مهارت خاصی در سوزاندن مهره‌ها و شخصیت‌ها و جایگزین کردن افرادی به جای انها دارند به‌ویژه اینکه محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی جنایات بزرگی مرتکب شده و جنگ ویرانگری را در یمن راه انداخته است.

این کارشناسان با اشاره به عزل و نصب‌هایی که در میان فرماندهان ائتلاف متجاوز علیه یمن صورت گرفته و همچنین غیبت فرماندهان نظامی سعودی مانند العسیری از صحنه قدرت نظامی، تأکید می‌کنند که برکناری محمد بن‌سلمان از ولیعهدی و یا حتی محاکمه او دور از ذهن نیست.

به گفته این کارشناسان، آمریکا در تلاش است تا نشان دهد که از حکمرانی محمد بن‌سلمان ناراضی و خشمگین است و لذا با این توجیه که بن‌سلمان مجرم است، برکنار کردن او از قدرت و حتی محاکمه‌اش آسان می‌شود.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند بعد از ترور وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری سعودی در استانبول؛ گفته می‌شد که شاهزاده خالد، برادر بن‌سلمان صلاحیت ولیعهدی را دارد و کنار زدن محمد بن‌سلمان به دلیل اشتباهات فاجعه‌بارش، که جایگاه کشورش را تخریب کرده و منافع آن را در معرض خطر قرار داده، ضروری است.

به گفته این کارشناسان، محمد بن‌سلمان در آخرین سال دولت دونالد ترامپ، با چراغ سبز جارد کوشنر داماد ترامپ و حمایت رییس جمهوری وقت آمریکا دست به اقداماتی زد که باعث شده دولت بایدن در برکناری احتمالی او از قدرت، با چالش‌ها و موانعی مواجه شود.

پربیننده ترین خبرها