لندن جولیان آسانژ را به آمریکا تحویل می‌دهد

لندن جولیان آسانژ را به آمریکا تحویل می‌دهد
چهارشنبه 31 فروردين 1401 - 16:47

پس از کشمکش‌های حقوقی فراوان، یک دادگاه در انگلیس حکم استرداد افشاگر جنایات جنگی را به آمریکا امضا کرد.

العالم _ انگلیس

یک دادگاه در انگلیس حکم رسمی استرداد «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی لیکس» را به آمریکا امضا کرد.

اکنون با امضای این حکم در دادگاه انگلیس، آسانژ بابت افشای اسناد محرمانه مربوط به جنایات آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق به آمریکا فرستاده می‌شود تا در این کشور محاکمه شود.

حکم دادگاه انگلیس برای «پریتی پتل» وزیر کشور این کشور ارسال می‌شود تا مراحل استرداد آسانژ را تدارک ببیند. آسانژ با این حال برای درخواست تجدید نظر دو هفته مهلت دارد.

استرداد آسانژ به آمریکا در حالی رخ می‌دهد که به گفته وکلایش، وی از سلامت روحی مناسبی برخوردار نیست و ممکن است در زندان آمریکا خودکشی کند.

سردبیر وب‌سایت ویکی لیکس در واکنش به امضای حکم استرداد آسانژ به آمریکا گفت:‌ «دادگاه لندن با صدور حکم استرداد آسانژ، حکم مرگ او را صادر کرد».

آذر سال گذشته بود که دولت ایالات متحده پیروز دادگاه تجدید نظر در دادگاه عالی لندن برای استرداد جولیان آسانژ شد و قاضی تصمیم دادگاه بدوی را مبنی بر جلوگیری از استرداد لغو کرد.

آسانژ با ۱۷ مورد اتهام جاسوسی و یک مورد اتهام سوء استفاده از رایانه به علت انتشار هزاران پرونده نظامی و دیپلماتیک توسط ویکی‌لیکس از جمله انتشار فیلم‌هایی مواجه است که جنایات جنگی ایالات متحده را در عراق افشا می‌کند. این روزنامه‌نگار در صورت محکومیت با ۱۷۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

مدافعان آسانژ، تلاش برای محاکمه وی را حمله به آزادی مطبوعات می‌دانند و ده‌ها روزنامه‌نگار برجسته و سازمان‌‌های حقوق بشری نگرانند که تلاش برای زندانی کردن او ممکن است مورد آزمایشی برای محاکمه هر روزنامه‌نگار یا سازمان رسانه‌ای باشد.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها