چین: تحریم‌های یکجانبه را نمی‌پذیریم

چین: تحریم‌های یکجانبه را نمی‌پذیریم
پنج‌شنبه 1 ارديبهشت 1401 - 12:52

رئیس‌جمهور چین تاکید کرد پکن تحریم‌های یکجانبه را نمی‌پذیرد و با استانداردهای دوگانه مخالف است.

العالم - اسیا
«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین امروز (پنجشنبه) گفت که حاکمیت چین تحریم‌های یکجانبه را نمی‌پذیرد و قصد ندارد از استانداردهای دوگانه در حل و فصل مسائل بین‌المللی پیروی کند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، وی در یک سخنرانی ویدئویی در مراسم افتتاحیه بخش اصلی مجمع آسیایی «بوآئو» در استان «هاینان» گفت: ما مخالف تحریم‌های یکجانبه هستیم و قصد نداریم سیاستی را با هدف ایجاد بلوک‌ها و تشدید تقابل دنبال کنیم. چین از هر تلاشی برای حل و فصل شرایط بحرانی حمایت خواهد کرد و از استانداردهای دوگانه پیروی نخواهیم کرد.

به گفته شی جین پینگ، پکن قاطعانه با دست درازی قضایی (گسترش برون مرزی قوانین ملی) برخی کشورها مخالف است. وی افزود: مخالف سوء استفاده از تحریم‌های یکجانبه هستیم و قاطعانه از امنیت در حوزه‌های سنتی و جدید محافظت می‌کنیم، به طور مشترک مسائل جهانی از جمله مقابله با درگیری‌ها، تروریسم و ​​تغییرات آب و هوایی را حل خواهیم کرد و همچنین حل مسائل امنیت آنلاین و بیولوژیکی را دنبال خواهیم کرد.

پیش‌تر «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در اشاره به اقدامات تحریمی و دست درازی آمریکا به دارایی‌های سایر کشورها از جمله ایران و روسیه، واشنگتن را راهزن اقتصادی شماره یک در جهان توصیف کرد.

وی در توییتی نوشت: برداشتن کلاه جهان با تسهیل کمی (QE) عظیم. مسدود کردن ذخایر تبادل ارزی (فارکس) ایران. تصرف دارایی‌های افغانستان. مسدود کردن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر طلا و تبادلات ارزی روسیه و دارایی‌های خارجی نهادها و افراد این کشور. مطمئناً این‌ها برای تبدیل شدن ایالات متحده به راهزن اقتصادی شماره یک در جهان کافی است.

به گزارش فارس، مجمع بوآئو برای آسیا در سواحل شرقی هاینان از سال ۲۰۰۱ به طور منظم با ۲۹ کشور شرکت کننده (کشورهای آسیایی-اقیانوس آرام) برگزار می‌شود. این مجمع در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار نشد، اما در سال ۲۰۲۱ سازماندهی شد. این مجمع داووس شرقی نامیده می‌شود زیرا بستر بزرگی برای امضای موافقت‌نامه‌های مهم و هماهنگی مواضع بین نمایندگان محافل تجاری و دولتی کشورهای آسیایی و سایر نقاط جهان است. مقامات چینی توجه زیادی به توسعه آن دارند و این سازوکار را ابزار کارآمد دیپلماسی نرم می‌دانند که باعث تقویت ارتباطات بین‌المللی پکن می‌شود.

پربیننده ترین خبرها