رسانه آمریکایی مدعی شد:

چین در حال توسعه زرادخانه هسته‌ای برای مقابله با تهدیدات آمریکا

چین در حال توسعه زرادخانه هسته‌ای برای مقابله با تهدیدات آمریکا
دوشنبه 22 فروردين 1401 - 07:21

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شد که چین به دلیل نگرانی از تهدید نشات گرفته از آمریکا، به سرعت گسترش زرادخانه هسته خود را افزایش داده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش وال استریت ژورنال، رهبری چین مدت‌ها قبل از آغاز جنگ در اوکراین تصمیمی راهبردی برای تقویت بازدارندگی هسته‌ای این کشور گرفته است با این حال، آخرین رویدادها در اروپا و همچنین تنش فزاینده بین پکن و واشنگتن بر سر تایوان، باعث تسریع این طرح شده است.

این نشریه آمریکایی که به گفته‌های مقامات و کارشناسان آگاه و همچنین تصاویر ماهواره‌ای استناد کرده، خاطرنشان کرده که تصاویر از ۱۰۰ سیلوی مشکوک موشکی چین افزایش فعالیت‌ها در این مناطق را نشان می‌دهند.

وال استریت ژورنال همچنین ادعا می‌کند که این سیلوها موشک‌های دوربرد دی اف-۴۱ چین را در خود جای داده‌اند که در سال ۲۰۲۰ به خدمت این کشور درآمدند.

این نشریه می‌افزاید که پیش از این، دولت چین اولویتی برای گسترش قابلیت‌های هسته‌ای خود در نظر نمی‌گرفت زیرا چنین سلاح‌هایی در اکثر جنگ‌های محلی و متعارف ارزش کمی دارند با این حال، موضع جنگ طلبانه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در مقابل چین، رهبری پکن را وادار کرد تا در اهمیت سلاح‌های هسته‌ای خود تجدید نظر کند.

وال استریت ژورنال همچنین می‌گوید که پکن قصد ندارد توانایی‌های هسته‌ای خود را فراتر از تضمین منافع امنیتی‌اش گسترش دهد، علاوه بر این بر اساس این گزارش، چین مانند همیشه متعهد به عدم استفاده از سلاح هسته‌ای به عنوان اولین کشور است.

به گزارش ایرنا، چین با وجود اینکه سومین کشور دارای بالاترین قدرت هسته‌ای است، دارای حدود پنج هزار کلاهک کمتر از روسیه و ایالات متحده است و تمام این ظرفیت تسلیحاتی را مدیون جنگ سرد است.

چین متعهد است که به سلاح هسته‌ای متوسل نشود، مگر اینکه کشور دیگری ابتدا به قلمرو آن حمله کند. چیزی که روسیه و آمریکا به آن متعهد نیستند.

باید یادآور شد که سرمایه‌گذاری اخیر چین می‌تواند تعداد کلاهک‌های هسته‌ای این کشور را تا یکهزار کلاهک افزایش دهد.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر در گزارشی اعلام کرد چین در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود بسیار سریع‌تر از آن چیزی است که انتظارش می‌رفت.

در این گزارش اعلام شد تا سال ۲۰۲۷ میلادی چین ۷۰۰ کلاهک جنگی قابل حمل خواهد داشت و این رقم تا سال ۲۰۳۰ ممکن است از هزار کلاهک فراتر رود.

در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۰۵ کلاهک هسته‌ای شناخته شده در جهان وجود دارد که بین ۹ کشور توزیع شده است.

پربیننده ترین خبرها