نگرانی عراقی ها از ماموریت سفیر جدید مشکل آفرین آمریکا در کشورشان

نگرانی عراقی ها از ماموریت سفیر جدید مشکل آفرین آمریکا در کشورشان
شنبه 3 ارديبهشت 1401 - 18:59

کاخ سفید «الینا رومانوفسکی» سفیر جنجالی و مشکل آفرین آمریکا در کویت را به عنوان سفیر جدید خود در عراق برگزید، سفیری که با مواضع و اظهارات مداخله گرانه در امور داخلی کویت بارها خشم مردم و ناخرسندی مقامات رسمی این کشور را برانگیخته بود.

العالم _ کویت

رسانه های کویت انتقال «الینا رومانوفسکی» سفیر آمریکا را از کویت به عراق که تنها کمتر از دو سال از سفارتش در کویت می گذرد، نوعی مجازات برای او تلقی کرده اند.

به نوشته این رسانه ها، کاخ سفید با این اقدام از مشکلاتی خلاصی می یابد که این زن دیپلمات آمریکایی برای مناسبات واشنگتن و کویت ایجاد کرده است.

این در حالی است که رومانوفسکی پیش از ترک کویت در گفت وگو با برخی رسانه های این کشور چنین اتهامی را رد کرده است. او با این حال بارها در اظهاراتی از جمله درباره حقوق زنان کویتی و نیز درباره موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، باعث خشم مردم کویت شده است.

در حالی که رفتن رومانوفسکی از کویت، باعث خرسندی کویتی ها شده است، در مقابل رسانه های عراقی از انتخاب این زن به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق به دلیل روابط نزدیکی که با رژیم صهیونیستی دارد و همچنین با توجه به تخصص اصلی او در حوزه جاسوسی و امنیتی، نگران شده اند.

رسانه های عراقی پیشاپیش یکی از ماموریت های اصلی سفیر جدید آمریکا را تلاش برای سوق دادن عراق به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی عنوان کرده اند.

در همین حال کانال خبری «تری نیوز» نیز او را افسر سازمان امنیت آمریکا (سیا) و رژیم صهیونیستی نامیده است.

در رزومه این دیپلمات آمریکایی آمده است که او در دانشگاه «تل آویو» در اسراییل تحصیل کرده و دارای مدرک مدیریت در کارشناسی ارشد از دانشگاه شیکاگو است.

رومانوفسکی علاوه بر زبان مادری خود (انگلیسی)، به زبان فرانسه نیز مسلط است و با زبان های عبری و عربی نیز آشنایی دارد. او به دلیل فعالیت ۴۰ ساله به عنوان دیپلمات در منطقه خاورمیانه، درباره فرهنگ و تاریخ اعراب و یهودیان مطالعاتی داشته است.

رومانوفسکی نخستین زن از زمان سقوط رژیم صدام در ۲۰۰۳ تاکنون است که سفارت آمریکا را در عراق برعهده می گیرد و در طول مناسبات قریب ۹۰ ساله از ۱۹۳۳ تا ۲۰۲۲ بین عراق و آمریکا، دومین زن بین تمامی سفیران آمریکایی است که در عراق فعالیت خواهد کرد.

پیش از رومانوفسکی، «آبریل کاثرین گلاسبی» از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ (پیش از قطع ۱۴ ساله روابط بین بغداد و واشنگتن) سفارت آمریکا را در عراق برعهده داشت.

آبریل کاثرین همان زن دیپلماتی است که گفته می شود رژیم صدام را ۱۹۹۰ فریب داد و این کشور را درگیر جنگ با کویت کرد تا متعاقبا آمریکا با حمایت شورای امنیت سازمان ملل و اغلب کشورهای عربی، علیه این رژیم جنگ ویرانگر به راه انداختند وتحریم های ۱۳ ساله علیه آن تحمیل کردند؛ اقداماتی که در نهایت با مداخله نظامی منجر به سقوط رژیم صدام در ۲۰۰۳ شد.

رومانوفسکی به عنوان نخستین زن بعد از سقوط رژیم صدام قرار است جایگزین «ماتیو تولر» سفیر فعلی آمریکا در عراق شود.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها