فؤاد حسین: ترکیه درباره عملیات خود در عراق، با بغداد هماهنگ نکرد

فؤاد حسین: ترکیه درباره عملیات خود در عراق، با بغداد هماهنگ نکرد
شنبه 3 ارديبهشت 1401 - 22:47

وزیر امور خارجه عراق گفت که ترکیه درباره عملیات خود، هیچ هماهنگی با بغداد نداشته است و این عملیات، نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود.

العالم _ عراق

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق شامگاه امروز شنبه تأکید کرد که عملیات اخیر ترکیه در منطقه کردستان واقع در شمال این کشور، محکوم است.

حسین به شبکه خبری العربیه گفت که ترکیه درباره عملیات خود، هیچ هماهنگی با عراق نداشته است، بلکه «وزیر خارجه ترکیه یک ساعت پس از آغاز عملیات با من تماس گرفت و گفت که [این عملیات] جدید نیست».

وی با اشاره به اینکه عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در طول نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران تا ترکیه مستقر هستند، تصریح کرد، عراق با ترکیه مذاکراتی داشته است و «فکر نمی‌کنیم که خشونت به راهکاری ختم شود».

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه قانون اساسی این کشور به هیچ گروه داخلی اجازه نمی‌دهد که علیه کشورهای همسایه دست به تحرک بزنند، مداخله ترکیه را تجاوز به حاکمیت عراق قلمداد کرد.

حسین با اشاره به اینکه مسئولان عراق به صورت مستمر با سرویسهای امنیتی ایران در تماس هستند، درباره تشکیل کابینه در این کشور هم گفت که تا کنون هیچ گشایش سیاسی در این زمینه رخ نداده است.

در همین ارتباط، وزارت خارجه عراق 30 فروردین ماه گذشته، در واکنش به تجاوزات جدید ترکیه به شمال این کشور و آغاز عملیات نظامی، «علی رضا کونای» سفیر آنکارا در بغداد را احضار کرد.

بغداد تأکید کرد که «به سفیر ترکیه، یادداشتی اعتراضی شدیداللحنی داده شده است تا این کشور از انجام چنین اقدامات تنش‌زا دست بردارد. لذا نیروهای ترکیه به صورت کامل از خاک عراق خارج شوند؛ به نحوی که نشانگر احترام الزام‌آور به حاکمیت ملی باشد».

این نهاد عراقی خاطر نشان کرد، بغداد از نظر قانون حق دارد بر اساس منشور سازمان ملل و قواعد حقوق بین‌الملل، در قبال اقدامات خصمانه و یکجانبه مانند عملیات ترکیه، اقدامات ضروری و مناسب را انجام دهد؛ عملیاتی که بدون هماهنگی با دولت عراق صورت گرفته است.

وزارت دفاع ترکیه بامداد دوشنبه گذشته مدعی شد که عملیاتی را به بهانه مبارزه با شبه نظامیان گروه پ ک ک در شمال عراق آغاز کرده است. این عملیات جدید با مشارکت نیروی هوایی و نیروهای ویژه ارتش این کشور صورت خواهد گرفت.

تحرکات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق درحالیست که دولت و جریان‌های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالفند و حملات مداوم هوایی‌اش را موجب نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند.

فارس

پربیننده ترین خبرها