کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه/ براورد ۲۸ درصدی آرای ممتنع

کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه/ براورد ۲۸ درصدی آرای ممتنع
يکشنبه 4 ارديبهشت 1401 - 22:02

وزارت کشور فرانسه نرخ مشارکت در دور دوم انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور را تا ساعت ۱۷ به وقت پاریس (۱۹:۳۰ به وقت تهران) ۶۳.۲۳ درصد اعلام کرد؛ آماری که نسبت به دور دوم انتخابات پیشین ریاست جمهوری این کشور کاهشی است.

العالم - اروپا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، نرخ مشارکت در انتخابات امروز یکشنبه تا ساعت ۱۷ به وقت محلی بیش از ۲ درصد کمتر از دور مشابه انتخابات ۲۰۱۷ (۶۵.۳۰ درصد) اعلام شد.

وزارت کشور فرانسه بر اساس یک رسم دیرین نرخ مشارکت شهروندان این کشور در انتخابات ریاست جمهوری را ساعت ۱۲ و ۱۷ به وقت پاریس اعلام می‌کند که نخستین گزارش امروز ۲۶.۴۱ درصد اعلام شد که ۲ درصد پایین تر از نرخ مشارکت در دور دوم انتخابات سال ۲۰۱۷ ریاست جمهوری است.

بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، این رقم همچنین نسبت به دور نخست انتخابات امسال (۶۵.۰۰ درصد) حدود ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آرای ممتنع ۲۸ درصد برآورد می‌شود

بر اساس برآوردهای موسسه IFOP، انتظار می‌رود که میزان آرای ممتنع در دور دوم انتخابات ۲۰۲۲ ریاست‌جمهوری فرانسه به ۲۸ درصد برسد؛ یعنی ۲.۵ درصد بیش از سال ۲۰۱۷ که رقم ۲۵.۴۴ درصد اعلام شد.

سطح رای ممتنع نسبت به دور نخست انتخابات امسال (۲۶.۳۱ درصد) ۱.۷ امتیاز افزایش یافته است اما در مجموع این آمار کمتر از رکورد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۹۶۹ (۳۱.۳ درصد) باقی ماند.

این سومین بار است که پس از سال‌های ۱۹۶۹ و ۲۰۱۷، رای ممتنع بین دو دوره ریاست‌جمهوری در فرانسه افزایش یافته است.

همزمان با آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امروز فرانسویان برای انتخاب رئیس جمهوری کشورشان برای دوره ای پنجساله پای صندوق‌های رای می‌روند؛ انتخاباتی که مرحله اول آن دو هفته پیش برگزار شد و امانوئل مکرون و مارین لو پن به مرحله دوم راه یافتند.

درهای حوزه‌های اخذ رای ساعت هشت صبح به وقت پاریس ( ۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) گشوده شد تا فرانسویان از میان ۲ نامزد یکی مکرون رئیس جمهوری فعلی و نماینده حزب راست میانه و لو پن نمانده حزب راست افراطی «مجمع ملی» دست به انتخاب بزنند.

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) و با حضور ۱۲ نامزد برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱ درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

در این دو هفته علاوه بر تبلیغات سنتی و حضور نامزدها در شهرهای مختلف، دو نامزد در یک مناظره تلویزیونی نیز شرکت کردند.

از جمعیت حدود ۶۷ و نیم میلیون نفری فرانسه، ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما به طور سنتی مشارکت در دور دوم انتخابات کاهش می‌یابد.

آخرین نظرسنجی‌ها رقم خوردن پایین‌ترین نرخ مشارکت و گذشتن از رکورد کمترین مشارکت در دور دوم انتخابات مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی را محتمل می‌دانند و پیش بینی می‌کنند که ۲۸ تا ۳۲ درصد افرادی که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده بودند پای صندوق ها نمی‌آیند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها