ماکرون یا لوپن: فرانسه با انتخابی مهم برای ریاست جمهوری روبروست

ماکرون یا لوپن: فرانسه با انتخابی مهم برای ریاست جمهوری روبروست
يکشنبه 4 ارديبهشت 1401 - 08:46

خبرگزاری رویترز در گزارشی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه - که امروز برگزار می‌شود - پرداخت.

العالم - اروپا

رویترز در گزارشی نوشت: فرانسوی‌ها روز یکشنبه (امروز) در انتخاباتی رای می‌دهند که تعیین می‌کند آیا امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور میانه‌رو و طرفدار اتحادیه اروپا، شغل خود را حفظ خواهد کرد ، یا مارین لوپن، گرایش‌گرای راست افراطی و مخالف ساختار یورو قدرت را در دست خواهد گرفت؛ موضوعی که از آن با عنوان یک زلزله سیاسی تعبیر شده است.

نظرسنجی‌ها در روزهای اخیر به ماکرون یک برتری محکم و اندکی رو به رشد داده است زیرا تحلیلگران می‌گویند لوپن - علیرغم تلاش‌هایش برای ملایم‌تر کردن وجهه خود و کم‌رنگ کردن برخی از سیاست‌های حزبش - برای بسیاری ناخوشایند باقی مانده است.

اما با توجه به تعداد بالای رای دهندگانی که بلاتکلیف بودند یا مطمئن نبودند که اصلاً در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رای خواهند داد، نمی توان یک پیروزی غافلگیرکننده لوپن را کاملاً رد کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که هیچ یک از نامزدها نمی‌توانند روی حامیان متعهد کافی حساب کنند. به همین دلیل، تعیین نتیجه رای‌گیری به گروهی از رای‌دهندگان بستگی دارد که نگرانی در مورد پیامدهای ریاست‌جمهوریِ راست افراطی را در برابر خشم نسبت به سابقه ماکرون از زمان انتخاب او در سال 2017 ارزیابی می‌کنند.

اگر لوپن پیروز شود، احتمالاً همان حس تحولات سیاسی خیره کننده را به همراه خواهد داشت که رأی انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا یا انتخاب دونالد ترامپ در ایالات متحده در سال 2016 رقم زد.

مراکز اخذ رای در ساعت 8 صبح به وقت محلی باز و در ساعت 20 بسته می شود.

برنارد سانانس از مرکز نظرسنجی Elabe در خصوص انتخابات امروز می‌گوید: «هر کدام از آنها ضعف بزرگی دارند. بیش از یک نفر از هر دو رأی دهنده، امانوئل مکرون را مغرور می دانند و مارین لوپن برای نیمی از آنها ترسناک است.»

مکرون، 44 ساله و برنده رقابت مشابه پنج سال پیش، در صورت انتخاب لوپن - که سیاست هایش شامل ممنوعیت پوشیدن روسری مسلمانان در انظار عمومی است - نسبت به بروز "جنگ داخلی" هشدار داد و از دموکرات ها از همه طیف ها خواست تا از او در برابر نگرش موسوم به راست افراطی حمایت کنند.

لوپن، 53 ساله، کمپین خود را بر افزایش هزینه های زندگی در هفتمین اقتصاد بزرگ جهان متمرکز کرده است، که بسیاری از فرانسوی ها می گویند با افزایش قیمت جهانی انرژی بدتر شده است. او همچنین به سبک رهبری کوبنده ماکرون که به گفته او نشان دهنده "تحقیر نخبگانی" نسبت به مردم عادی است، انتقاداتی جدی وارد کرده است.

ژان دانیل لوی، از مرکز نظرسنجی هریس اینتراکتیو، می‌گوید نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال پیروزی لوپن وجود ندارد، زیرا این امر مستلزم تغییرات بزرگی در نیات رأی‌دهندگان است.

اگر ماکرون پیروز شود، دوره دوم دشواری را پیش رو خواهد داشت، بدون هیچ یک از مزایای جذابی که پس از اولین پیروزی خود در اختیار داشت، و این وضع احتمالاً به طرح او برای ادامه اصلاحات کسب و کار، از جمله افزایش سن بازنشستگی از 62 به 65 سال، آسیب وارد خواهد کرد.

اگر لوپن ماکرون را شکست دهد، به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در سیاست های داخلی و بین المللی کشور خواهد بود و اعتراضات خیابانی می تواند بلافاصله آغاز شود. امواج شوک در سراسر اروپا و فراتر از آن احساس خواهد شد.

هر کسی که در انتخابات امروز پیروز شود، اولین چالش بزرگش پیروزی در انتخابات پارلمانی در ژوئن برای کسب اکثریتی قابل اعتنا برای اجرای برنامه هایش خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها