چالش‌های مکرون بعد از پیروزی در دومین دور انتخابات فرانسه

دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 - 11:20

امانوئل مکرون با کسب 58.2 درصد آراء، رقیب خود مارین لوپن را مغلوب کرد و برای دومین دوره متوالی رئیس‌جمهور فرانسه شد.

العالم- اروپا

مکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه موفق شد حدود 58 درصد آرا را کسب کند در حالی‌که مارین لوپن، نامزد راست افراطی حدود 42 درصد آرا را از آن خود کرده است.

لوپن با پذیرش شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر نامزد 43 ساله میانه‌رو، تاکید کرد که مبارزه سیاسی علیه مکرون را با حضور در انتخابات پارلمانی در ژوئن ادامه خواهد داد.

امل بیوین، مدیر یک حوزه رای‌گیری اظهار داشت: "کارها به خوبی پیش رفت و مشارکت در روند رای‌گیری بسیار بالا بود. مردم فرانسه در صحنه حاضر شدند و این یک شاهد مهم است مبنی بر اینکه، فرانسوی‌ها حرف‌شان را زدند."

پیروزی مکرون برای دومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری، از نظر بسیاری که به او رای دادند قانع‌کننده نبود و انتخاب او به دلیل اصلح بودنش نبود؛ بلکه رای‌دهندگان دنبال ثبات سیاسی و کنار زدن گروه راست افراطی در کشورشان بوده‌اند."

پی‌یر زولا، شهروند فرانسوی معتقد است: "فرانسوی‌ها نامزدی از میان احزاب سنتی در انتخابات نداشته‌اند. مکرون را انتخاب کردیم؛ زیرا دنبال ثبات سیاسی در کشور هستیم و نمی‌خواهیم با انتخاب لوپن، که مواضع نگران‌کننده‌ای درباره اسلام و مهاجران و روسیه دارد، کشور را وارد ماجراجویی کنیم."

پیروزی مکرون در دور دوم انتخابات، از همان ابتدا قابل پیش‌بینی بود ولی دوره دوم دولت او بسیار پیچیده و پرتنش است و او بایستی در چیدمان دولت جدید خود تغییراتی اساسی ایجاد کند.

سیف الشریف، کارشناس سیاسی می‌گوید: این پیروزی خوبی برای مکرون است ولی او با چالش‌های زیادی به‌ویژه در زمینه اوضاع اقتصادی کشور و جنبش‌ اعتراضی "جلیقه زردها" مواجه است. او باید با جدیت وارد عمل شود و به مذاکرات درباره بحران اوکراین- روسیه، که انعکاسی مستقیم بر اقتصاد فرانسه دارد، ادامه دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها