کرملین: روسیه هیچ باج‌گیری در زمینه انرژی نمی‌کند

کرملین: روسیه هیچ باج‌گیری در زمینه انرژی نمی‌کند
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 17:38

سخنگوی کاخ کرملین با رد ادعاها مبنی بر باج‌گیری روسیه از طریق انرژی، گفت الزام به پرداخت هزینه گاز از طریق روبل، به‌دلیل اقدامات ضد روسی کشورهای اروپایی بود.

العالم - اروپا

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه) اتهام‌زنی «اورسولا فون‌درلاین» رئیس کمیسیون اروپا به مسکو مبنی بر «باج‌گیری گازی» را رد کرد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «روسیه تامین‌کننده قابل اعتماد برای انرژی است و هیچ باج خواهی در این حوزه نمی‌کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره تصمیم شرکت گازپروم برای قطع صادرات گاز به لهستان و برخی کشورهای اروپایی نیز توضیح داد: «خریداران انرژی تنها نیاز به افتتاح حساب جدید و عدم تغییر قیمت دارند».

سخنگوی کرملین درباره الزام خریداران گاز روسیه به پرداخت مبلغ به روبل نیز اظهار داشت: «حرکت به سوی دریافت روبل برای خرید گاز روسیه ناشی از اقدامات غیردوستانه علیه روسیه بود. خریداران انرژی از قبل و به اندازه کافی از شرایط پرداخت جدید مطلع شده بودند»

پسکوف در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر در مولداوی گفت: «اظهارات دفتر زلنسکی در مورد آمادگی اوکراین برای کنترل ترانسنیستریا در صورت درخواست مولداوی، تحریک‌آمیز است».

وی همچنین افزود: «ما قول دادیم با پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد تخلیه غیرنظامیان از نیروگاه آزوفستال در صورت وجود آنها، تعامل کنیم».

پیش از این، فون‌درلاین توقف عرضه گاز روسیه به برخی از مشتریان اروپایی را «غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول» دانسته و گفت کمیسیون اروپا در حال کار بر روی یک واکنش هماهنگ به این تنش‌زایی مسکو است.

به نوشته رویترز، ذخایر گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر ۳۲ درصد پر هستند. کشورهای اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره قوانین اضطراری هستند که آنها را ملزم می‌کند تا ماه نوامبر سال جاری ۸۰ درصد ذخایر گازی خود را پر کنند تا در فصل زمستان، زمانی که تقاضای گرمایش گاز به اوج خود می‌رسد، یک محافظ در برابر قطع احتمالی گاز از روسیه را تشکیل دهند.

شرکت روسی گازپروم روز چهارشنبه اعلام کرد که عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را به دلیل عدم پرداخت هزینه گاز به روبل متوقف کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها