هشدار اتحادیه اروپا به خریداران گاز روسیه به روبل

هشدار اتحادیه اروپا به خریداران گاز روسیه به روبل
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 19:15

رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد، خرید نفت از روسیه و پرداخت بهای آن با واحد پولی این کشور، نقض تحریم‌های اعمال شده محسوب می‌شود.

العالم - اروپا

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه به کشورهای اروپایی درباره خرید گاز از روسیه به روبل هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این مقام اروپایی هشدار داد، خرید نفت از روسیه و پرداخت بهای آن از طریق واحد پولی این کشور، نقض تحریم‌هایی است که علیه مسکو اعمال شده‌اند.

فون در لاین افزود، در واکنش به اینکه روسیه ارسال گاز به لهستان و بلغارستان را قطع کرده است، کشورهای اروپایی همسایه، انرژی مورد نیاز این دو کشور را تأمین خواهند کرد.

پوتین ماه گذشته، فرمانی را امضا کرد که رویه جدیدی برای پرداخت هزینه گاز صادراتی روسیه توسط خریداران کشورهای «غیر دوست» که مسکو را در واکنش به عملیات نظامی این کشور در اوکراین تحریم کردند، تعیین می‌کرد.

فون‌ در لاین امروز (چهارشنبه) توقف عرضه گاز روسیه به برخی از مشتریان اروپایی را «غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول» دانسته و گفت کمیسیون اروپا در حال کار بر روی یک واکنش هماهنگ به این تنش‌زایی مسکو است.

او با صدور بیانیه‌ای گفت: «اطلاعیه شرکت گازپروم مبنی بر توقف یکجانبه تحویل گاز به مشتریان در اروپا، تلاش دیگری از سوی روسیه برای استفاده از گاز به عنوان ابزار باج‌خواهی است».

این مقام اروپایی با بیان اینکه قوانین اتحادیه اروپا همه کشورها را ملزم می‌کند تا برای مقابله با شوک عرضه گاز، یک برنامه اضطراری داشته باشند، تاکید کرد اروپایی‌ها در حال کار بر روی یک پاسخ هماهنگ به تنش‌زایی روسیه هستند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه طی نشست خبری در کرملین در واکنش به ادعاهای فون در لاین گفت: «روسیه تامین‌کننده قابل اعتماد برای انرژی است و هیچ باج خواهی در این حوزه نمی‌کند».

وی درباره تصمیم شرکت گازپروم برای قطع صادرات گاز به لهستان و برخی کشورهای اروپایی نیز توضیح داد: «خریداران انرژی تنها نیاز به افتتاح حساب جدید و عدم تغییر قیمت دارند».

سخنگوی کرملین درباره الزام خریداران گاز روسیه به پرداخت مبلغ به روبل نیز اظهار داشت: «حرکت به سوی دریافت روبل برای خرید گاز روسیه ناشی از اقدامات غیردوستانه علیه روسیه بود. خریداران انرژی از قبل و به اندازه کافی از شرایط پرداخت جدید مطلع شده بودند»

تهدیدهای این مقام اتحادیه اروپا علیه خریداران گاز روسیه در حالی صورت می‌گیرند که «کارل نهامر»، صدراعظم اتریش امروز اعلام کرد، کشورش با سازوکار پرداخت پول گاز به روبل موافقت کرده است و از آن پیروی خواهد کرد.

وبگاه شبکه «بلومبرگ» نیز در گزارشی اعلام کرده که چهار کشور خریدار گاز روسیه قبول کرده‌اند مبالغ مربوطه را به روبل پرداخت کنند. با این حال در این گزارش اسمی از این چهار کشور برده نشده است.

این نشریه نوشته، علاوه بر این ده کمپانی بزرگ اروپایی نیز در «گاز پروم بانک» حساب باز کرده‌اند که می‌تواند به معنای تبعیت آن‌ها از دستور پوتین باشد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ذخایر گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر ۳۲ درصد پر هستند. کشورهای اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره قوانین اضطراری هستند که آنها را ملزم می‌کند تا ماه نوامبر سال جاری ۸۰ درصد ذخایر گازی خود را پر کنند تا در فصل زمستان، زمانی که تقاضای گرمایش گاز به اوج خود می‌رسد، یک محافظ در برابر قطع احتمالی گاز از روسیه را تشکیل دهند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها