بهره‌گیری روسیه از دلفین‌ها برای محافظت از پایگاه دریایی

بهره‌گیری روسیه از دلفین‌ها برای محافظت از پایگاه دریایی
پنج‌شنبه 8 ارديبهشت 1401 - 10:04

یک تحلیلگر نیروی دریایی آمریکا می‌گوید؛ عکس‌های ماهواره ای نشان می‌دهد که روسیه دلفین‌های آموزش دیده را در ورودی یک بندر کلیدی دریای سیاه قرار داده است؛ اقدامی که ممکن است برای کمک به حفاظت از پایگاه دریایی مهم کرملین در آنجا صورت گرفته باشد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش واشنگتن پست، تصاویری که توسط شرکت مکسار تکنولوژی در اختیار خبرنگاران این روزنامه قرار داده شده است، دو قطعه دلفین را در ورودی بندر سواستوپل در کریمه نشان می دهد. این بندر از سال ۲۰۱۴ از اوکراین جدا و به روسیه ضمیمه شده است.

اچ آی ساتون، تحلیلگر دریایی و زیردریایی که برای نخستین بار در روز چهارشنبه به وقت محلی در مورد دلفین ها به مؤسسه نیروی دریایی آمریکا گزارش داد، گفت که این دلفین ها در ماه بهمن یعنی اوایل حمله روسیه به اوکراین، به آنجا منتقل شده اند.

او اظهار کرد که از دلفین‌ها می‌توان برای مقابله با غواصان متخصص اوکراینی استفاده کرد که تلاش می‌کنند وارد بندر شوند تا به کشتی‌های جنگی روسیه آسیب بزنند؛ نقشی که به گفته او آمریکا و روسیه قبلاً پستانداران دریایی را برای آن آموزش داده‌اند.

سخنگوی شرکت Maxar Technologies نیز توضیح ساتون را در مورد دلفین‌هایی که اخیراً توسط ماهواره‌های آنها ضبط شده‌اند، تایید کرده است.

برخی کشتی‌های جنگی روسیه در بندر سواستوپل مستقرند. کشتی جنگی مسکوا روسیه که در ماه جاری پس از اصابت دو موشک اوکراینی غرق شد نیز در همین منطقه قرار داشت.

از دهه ۱۹۶۰، نیروی دریایی آمریکا دلفین ها و شیرهای دریایی را برای کمک به محافظت در برابر تهدیدات زیر آب آموزش داده است. به گفته کارشناسان دریایی، دلفین‌ها پیچیده‌ترین سونارهای شناخته شده برای علم را دارند که تشخیص مین‌ها و دیگر اجسام بالقوه خطرناک در کف اقیانوس را که تشخیص آنها با استفاده از سونار الکترونیکی دشوار است، نسبتاً آسان می‌کند.

به گزارش ایرنا، آمریکایی ها ادعا می کنند که روسیه در دوران اتحاد جماهیر شوروی از پایگاه سواستوپل برای آموزش دلفین ها برای مقاصد نظامی مانند کار گذاشتن مواد منفجره در کشتی ها یا جست وجوی مین استفاده می کرد. اینکه آیا آنها اکنون برای عملیات نظامی مستقر شده اند یا خیر مورد مناقشه است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تأسیسات سواستوپل توسط اوکراین برای آموزش دلفین ها برای امور درمانی مورد استفاده قرار گرفت. مسکو تایمز در آن زمان گزارش داد که روسیه پس از کنترل این شهر بندری در سال ۲۰۱۴، آموزش پستانداران دریایی در جهت مقاصد نظامی را از سر گرفته است.

به گزارش رسانه ها، در سال ۲۰۱۹، یک نهنگ سفید در نروژ ظاهر شد که به بدنش یک بند بسته شده بود و کارشناسان دریایی محلی را بر آن داشت تا حدس بزنند که با یک پستانداری مواجهند که بخشی از برنامه آموزشی نیروی دریایی روسیه است. این نهنگ توسط مردم محلی "هولادیمیر" نامیده شد - ترکیبی از کلمه نروژی به معنی نهنگ و نام کوچک رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین.

پربیننده ترین خبرها