جدال لفظی سناتور آمریکایی با بلینکن در باره جنگ اوکراین

جدال لفظی سناتور آمریکایی با بلینکن در باره جنگ اوکراین
پنج‌شنبه 8 ارديبهشت 1401 - 09:54

نشست استماع کنگره آمریکا با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بر سر جنگ اوکراین به جدالی لفظی میان او و سناتور جمهوریخواه "رند پال" تبدیل شد که دولت جو بایدن را مقصر جنگ اوکراین و حمله روسیه به این کشور شوروی سابق دانست.

العالم ـ آمریکا

سناتور رند پال در نشست استماع کنگره با حضور آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در کنگره گفت که دولت جو بایدن با ترغیب اوکراین برای پیوستن به ناتو، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را مجبور به حمله به این کشور شوروی سابق کرده است.

رند پال سناتور جمهوری‌خواه اهل کنتاکی، بایدن را به دلیل "آشفته کردن" پوتین از طریق حمایت از عضویت اوکراین در ناتو مورد انتقاد قرار داد.

استدلال راند پال در مخالفت با پذیرش اوکراین در ناتو در چند سال اخیر در میان برخی از جمهوری‌خواهان برجسته تر شده است.

پال خطاب به بلینکن گفت: "دولت بایدن از امری که دشمن ما مطلقا از آن متنفر بود و آن را خط قرمز می دانست، حمایت کرده است." این اظهارات جدال لفظی پال با بلینکن را به دنبال داشت.

پال ادامه داد: هیچ توجیهی برای تهاجم وجود ندارد، من آن را تایید نمی کنم. اما برای یک تهاجم دلایلی وجود دارد. اگر اوکراین عضو ناتو بود، همانطور که شما از آن دفاع کرده اید، و بسیاری دیگر از آن دفاع کرده اند، ما اکنون در اوکراین نیرو می داشتیم.

این سناتور آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به گرجستان گفت: اگر ما توجه کنیم، کشورهایی که روسیه به آنها حمله کرده است، بخشی از شوروی سابق بوده اند.

بلینکن در پاسخ به اظهارات پال گفت: این دلیل نمی شود که روسیه به آنها حمله کند. بسیاری از این کشورها با جنگ توانسته اند استقلال خود را از این امپراطوری بدست آورند. این حق اصلی آنها است که آینده و سرنوشت خود را انتخاب کنند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که اگر اوکراین تصمیم بگیرد خود را عدم متعهد یا بی طرف اعلام کند، واشنگتن با آن مخالفت نخواهد کرد.

بلینکن افزود که آمریکا به دنبال ارائه کمک های نظامی به اوکراین است تا این کشور در میز مذاکره موضع قوی تری داشته باشد اما "نمی تواند بیشتر از آنچه اوکراینی ها می خواهند اقدام کند" و تصمیم نهایی با کی یف خواهد بود.

بلینکن در پاسخ به راند پال که از او پرسید آیا آمریکا اوکراین را به عنوان یک کشور بی طرف می پذیرد اشاره کرد واشنگتن ممکن است آن را بپذیرد اما گفت: این تصمیمی است که اوکراینی ها باید بگیرند.

کلسی کوپر مدیر روابط عمومی رند پال در پی این اظهارات و بازتاب هایش در آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: درحالی که هیچ توجیهی برای جنگ پوتین در اوکراین وجود ندارد، اما برای این تهاجم توضیح وجود دارد و این نکته ای بود که پال به آن اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها