زلنسکی: روسیه درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده است

زلنسکی: روسیه درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده است
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 04:41

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین می گوید که روسیه همه درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده است.

العالم-اروپا

زلنسکی عصر دوشنبه (به وقت محلی) در سخنرانی روزانه خود در ارتباط با اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که گفته بود هیتلر خون یهودی داشته است، افزود: چین اظهاراتی نشان می‌دهد که روسیه درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده یا آنها را بررسی نکرده است.

لاوروف وزیر خارجه روسیه که پیشتر گفته بود اصطلاح «جنگ تمام عیار» از «هیتلر» گرفته شده و اکنون علیه روسیه به کار می‌رود، روز یکشنبه در گفت وگو با برنامه تلویزیونی ایتالیایی «زونا بیانسا» در پاسخ به این پرسش مجری که پرسیده بود رئیس جمهور روسیه در حالی که زلنسکی رئیس جمهور منتخب دموکراتیک اوکراین خود یهودی است، چگونه ادعا می‌کند که او در تلاش برای «نازی زدایی کردن» اوکراین است؟ گفت: «این که زلنسکی یهودی است مهم نیست؛ این واقعیت، نافی وجود عناصر نازی در اوکراین نیست؛ من معتقدم که هیتلر خون یهودی داشت و برخی از بدترین یهود ستیزها، خودشان یهودی هستند.»

پس از انتشار این اظهارات، تل آویو سفیر روسیه را احضار کرد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم روز دوشنبه در توئیتی، اظهارات وزیر امور خارجه روسیه را «یک بیانیه نابخشودنی و ظالمانه و هم یک خطای تاریخی وحشتناک» خواند و نوشت: یهودیان در هولوکاست خود را نکشتند؛ متهم کردن خود یهودیان به یهودستیزی، پایین‌ترین سطح نژادپرستی علیه یهودیان است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها