رئیس شورای حاکمیتی سودان: صلح با جنبش‌های مسلح برای آینده کشور مهم است

رئیس شورای حاکمیتی سودان: صلح با جنبش‌های مسلح برای آینده کشور مهم است
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 20:07

در پی هشدار غرب به سودان که حمایت مالی بین المللی از این کشور را منوط به تشکیل یک دولت غیرنظامی می داند، رئیس شورای حاکمیتی سودان تاکید کرد که صلح با جنبش‌های مسلح برای آینده کشور مهم است و همه باید مشارکت کنند.

العالم - آفریقا

به گزارش الجزیره، «محمد حمدان دقلو (حمیدتی)» که روز گذشته متعهد شد تا قدرت را از طریق انتخابات یا توافق ملی تحویل دهد، در سخنرانی روز سه شنبه خود گفت: سودان بدون اتحاد همه طرف‌ها از بحران‌های کنونی خود خارج نخواهد شد.

او خاطرنشان کرد: انقلاب سودان به تغییر منجر شده اما این تغییر همه را راضی نمی‌کند. انقلاب سودان بدون پذیرش دیگران موفق نخواهد شد. حمیدتی گفت: همه ما باید متحد شویم تا سودان را از بحرانی که در حال تجربه آن است خارج کنیم.

یک هیات آمریکایی - اروپایی در جریان سفر اخیر خود به خارطوم، نسبت به اتلاف میلیاردها دلار کمک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به سودان هشدار داد. اینها تاکید کردند حمایت مالی بین المللی از سودان تنها با تشکیل یک دولت غیرنظامی دراین کشور امکان پذیر است.

حمیدتی همچنین از تشکیل یک کمیته بی‌طرف برای بررسی وقایع «ژنینا» مرکز استان دارفور غربی که کشتار ۲۰۰ نفر را به دنبال داشت، از سوی دادستانی خبر داد و گفت: ما نتایج این کمیته را پذیرفته و در کار آن دخالتی نمی‌کنیم.

او تاکید کرد: مسائل پشت این وقایع باید افشا شود و قاتلان مردم پاسخگو باشند. حمیدتی افزود: آنچه در غرب دارفور و دیگر مناطق کشور اتفاق می‌افتد بر اساس برنامه ریزی مشخص بوده و باید با صبر و حوصله با آن برخورد کرد.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در سودان عصر دیروز - دوشنبه - در گزارشی اعلام کرد، ۱۱۵ هزار نفر در خشونت‌های غرب دارفور آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در سودان، در حدود ۱۱ روز از آغاز خشونت‌های قبیله‌ای در منطقه کرینیک واقع در غرب دارفور بین ۸۵ هزار نفر تا ۱۱۵ هزار نفر آواره شدند.

در همین رابطه کمیته پزشکان سودان اعلام کرده است که در خشونت‌های غرب سودان ۲۰۰ نفر کشته شدند.

مناطق مختلف دارفور هر از چند گاه شاهد درگیری‌های خونین بین قبایل عرب و آفریقایی بر سر زمین و چراگاه‌ها و منابع است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها