صدر: اعضای مستقل پارلمان عراق برای تشکیل دولت اقدام کنند/ چارچوب هماهنگی به جریان صدر بپیوندد

صدر: اعضای مستقل پارلمان عراق برای تشکیل دولت اقدام کنند/ چارچوب هماهنگی به جریان صدر بپیوندد
چهارشنبه 14 ارديبهشت 1401 - 20:20

مقتدا صدر رهبر جریان صدر امروز سه طرف سیاسی را برای تشکیل کابینه آتی عراق معرفی کرد.

العالم - عراق

مقتدی صدر رهبر جریان صدر در توئیتی نوشت، پس از مشورت با متحدان در ائتلاف بزرگتر، می‌ گویم که روند سیاسی کنونی دارای سه طرف است.

طرف اول: ائتلاف ملی بزرگ (ائتلاف نجات وطن) که حامی اکثریت ملی است اما به دلیل تصمیم قوه قضاییه عراق برای اعطای نقش به یک سوم اقلیت در پارلمان، تشکیل دولت اکثریت را به تاخیر انداخته است.

طرف دوم: چارچوب هماهنگی که خواستار تشکیل دولت توافقی است که چهل روز به آن مهلت دادیم اما نتوانست این دولت را تشکیل دهد.

طرف سوم: افراد مستقل در پارلمان که از آنها می خواهم فراکسیون مستقلها شامل حداقل چهل نفر را جدا از تشکل چارچوب هماهنگی تشکیل دهند.

رهبر جریان صدر در ادامه این بیانیه همچنین اظهار داشت: «مستقل‌ها باید به ائتلاف اکثریت بپیوندند تا دولتی مستقل تشکیل دهند. ما بعدها آن‌ها را در جریان جزئیات دیگر قرار خواهیم داد و ائتلاف اکثریت من جمله فراکسیون صدر پس از توافق با سنی‌ها و کُردهای ائتلاف به دولت آن‌ها رأی خواهد داد. و جریان [صدر] در وزیران این دولت سهیم نخواهد بود.»

با این حال، وی شرطی تعیین کرد و گفت: «به منظور شتاب در پایان دادن به مشکلات مردم، مشروط بر اینکه این فرایند طی حداکثر پانزده روز صورت گیرد.»

صدر در پایان همچنین از کمیته هماهنگی گروه‌های شیعی عراق موسوم به چارچوب هماهنگی خواست که برای تشکیل ائتلاف به فراکسیون صدر بپوندند تا به بن‌بست سیاسی در عراق پایان داده شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها