جزییات طرح چارچوب هماهنگی برای پایان بحران سیاسی عراق

چهارشنبه 14 ارديبهشت 1401 - 21:16

طرح ملی 9 ماده ای جامع که توسط ائتلاف چارچوب هماهنگی شامل نیروهای سیاسی عراق ارائه شده است، منتشر شد.

العالم – عراق

هدف از این طرح پایان دادن به بحران سیاسی در کشور به ویژه درباره تشکیل کابینه جدید است.

بارزترین مفاد طرح، دعوت از همه طرف‌ها برای گفت و گو و بررسی راه‌حل‌ها بدون پیش‌شرط یا محدودیت، با رعایت مفاد قانون اساسی و حفظ دموکراسی است.

چارچوب هماهنگی تاکید کرد که رئیس جمهور باید دارای شایستگی، صداقت، حسن خلق و رفتار باشد و از احزاب کرد خواست برای رسیدن به تفاهم و توافق درباره نامزدی با این ویژگی ها و در چارچوب های تعیین شده تلاش کنند.

چارچوب هماهنگی خواستار حفظ حق فراکسیون بزرگتر در زمینه انتخاب نخست وزیر و اعطای حق به نمایندگان مستقل برای معرفی نامزد نخست وزیری عراق شد مشروط به اینکه آن فرد دارای شایستگی، صداقت، مقبولیت، بی طرفی و تمامی شرایط لازم برای اداره کشور در این مرحله حساس از تاریخ عراق باشد.

چارچوب هماهنگی بر ضرورت حل مشکلات میان قوای سه گانه از طریق این طرح، دوری از نقاط اختلاف، تاکید به مشترکات ملی و سیاسی، فراهم نمودن زمینه ایفای نقش معارضین در پارلمان به ویژه در زمینه نظارت بر عملکرد دولت و بازخواست آن در صورت اثبات سهل‌انگاری تاکید کرد.

این چارچوب اعلام کرد که همراه با نیروهای همپیمان، کمیته ای جهت گفت وگو با گروههای سیاسی برای اجرای طرح تشکیل خواهد داد.

چارچوب هماهنگ کننده علاوه بر تدوین برنامه های وزارتخانه ها و دولت آتی و تعیین سقف های زمانی واقع بینانه برای اجرای آن، متعهد شد که از حقوق و منافع اقلیت ها در زمینه هایی مانند ایجاد فرصت های برابر و آزادی عقیده صیانت کند و تعهد داد که رابطه حکومت بغداد با اقلیم کردستان به نحوی که حقوق همگان را با شفافیت تضمین کند، ساماندهی کند و صندوق حمایت از استان های فقیر بر اساس شاخص های رسمی وزارت برنامه ریزی را ایجاد نماید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها