حمله شدید رسانه‌ای آمریکا به «بن سلمان»؛ رابطه او با واشنگتن نفرت‌انگیز است

حمله شدید رسانه‌ای آمریکا به «بن سلمان»؛ رابطه او با واشنگتن نفرت‌انگیز است
پنج‌شنبه 15 ارديبهشت 1401 - 20:24

گفته می‌شود محافل بین‌المللی، «به‌ویژه در ایالات متحده آمریکا»، ولیعهد سعودی را فردی مطرود و غیرقابل اعتماد می‌دانند. این امر، بن سلمان را مجبور به پرداخت رشوه مالی برای بهبود وجهه خود کرده است. این در حالی که گزارش رسانه های ایالات متحده او را فردی بی انضباط، احساساتی و کوته بین توصیف می کنند.

العالم - عربستان سعودی

گزارش رسانه­‌های آمریکا، همواره به منفور بودن بن سلمان اشاره می کنند. این مسأله، بن سلمان را بر آن داشته تا پول هایی را به سمت تصمیم‌گیرندگان در عرصه سیاست کشورهای بزرگ از جمله ایالات متحده، سرازیر کند.

افشای رفتار بن سلمان با لباس خون آلودش پس از كشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار در سال 2018 و سپس کشتار هزاران یمنی، او را مجبور به پرداخت رشوه برای بهبود وجهه خود کرد.

حملات رسانه‌ای آمریکا از جمله وب سایت آمریکایی (Business Insider) به بن سلمان در حالی صورت گرفت که اطلاعاتی بدست رسیده مبنی بر اینکه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، دیپلمات غیر نظامی «مایکل راتنی» را به عنوان سفیر جدید آمریکا در عربستان سعودی، منصوب خواهد کرد که تحلیلگران رسانه‌های آمریکایی آن را توهین به بن سلمان تعبیر کردند، زیرا بایدن فردی را با پیشینه غیرنظامی انتخاب کرده است و این حاکی از عدم علاقه بایدن به حفاظت از امنیت عربستان سعودی است.

اکثر سفرای سابق آمریکا در ریاض، منصوب سیاسی بودند که روابط نظامی گسترده و عمیقی داشتند، اما دیپلمات جدید غیرنظامی بوده و اخیراً به عنوان کاردار در سفارت ایالات متحده در «فلسطین اشغالی» کار می کرد.

فشار آمریکا به عربستان، از راه عقب کشیدن از دفاع نظامی از عربستان و مرتبط کردن مستقیم آن با پرونده رژیم اشغالگر صهیونیستی به بایدن محدود نشد، بلکه پارلمان آمریکا نیز بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی «وال استریت»، خواستار ارزیابی مجدد همکاری آمریکا و عربستان سعودی و بازنگری سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی شده است. این روزنامه آمریکایی همچنین به مجموعه ای از نگرانی ها در مورد وضعیت ضعیف حقوق بشر عربستان سعودی از جمله قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار در سال 2018 اشاره کرد.

به نوشته این روزنامه، رهبران کمیته های اطلاعات و روابط خارجی مجلس نمایندگان و بیش از 20 دموکرات دیگر قصد دارند دولت جو بایدن را تحت فشار قرار دهند تا موضع سخت تری در قبال عربستان اتخاذ کند.نمایندگان دموکرات مجلس از بایدن درخواست کردند در قبال ریاض، تدابیر سخت گیرانه تر اتخاذ کند.

عربستان سعودی متهم به نقض مسائل حقوق بشری به ویژه قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار، زندانی کردن فعالان افکار عمومی و مدافعان حقوق بشر و تجاوز به یمن است، بنابراین این رژیم به رهبری ولیعهد بن سلمان، به دنبال بهبود وجهه شخصی خود است. در گزارش های ایالات متحده، از جمله مؤسسه مطالعات استراتژیک آمریکا (کارنگی)، بن سلمان به منظور بهبود آوازه و شهرت خود، رشوه مالی پرداخت کرده است.

در ماه مارس گذشته، روزنامه پرتیراژ آمریکایی "واشنگتن پست" با حمله شدید به محمد بن سلمان، از بایدن خواست که تسلیم خواسته های ولیعهد سعودی نگردد چراکه محمد بن سلمان امیدوار است از ذخایر نفتی خود برای جلب احترام رئیس جمهور استفاده کند. این روزنامه تاکید کرد ولیعهد سعودی از محکوم کردن تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین خودداری می کند و در عین حال روابط نزدیک تر با چین را پیشنهاد می کند.

از سوی دیگر، مرکز مطالعات ویلسون ( (Wilson Center، محمد بن سلمان را دیکتاتور، دشمن دموکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان توصیف کرد که نباید به تحریم وی پایان داد.

وب سایت بریتانیایی (Middle East Eye) نیز در تحلیلی با تایید منفور بودن بن سلمان در سطح بین الملل، اعلام کرد که بایدن باید توجه کند در آغوش گرفتن ولیعهد بن سلمان ممکن است به نتایج منفی و آسیب های احتمالی به وجهه وی، منجر شود.

اگر بایدن چنین کند، به نظر می رسد که حکومت دیکتاتوری روزافزون محمد بن سلمان را پذیرفته و تعهد رئیس جمهور آمریکا به ترویج دموکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان را به سخره می گیرد.

پربیننده ترین خبرها