انگلیس ادعای تمرکز روسیه بر ۹ «مه» بعنوان روز پیروزی در اوکراین را تکرار کرد

انگلیس ادعای تمرکز روسیه بر ۹ «مه» بعنوان روز پیروزی در اوکراین را تکرار کرد
جمعه 16 ارديبهشت 1401 - 13:31

با نفوذ نیروهای روسیه به داخل کارخانه فولاد «آزوفستال» اوکراین و تشدید درگیری‌ها در این منطقه، وزارت دفاع انگلیس با صدور بیانیه‌ای ادعای تمرکز روسیه برای پیروزی در تاریخ نهم ماه «مه» (۱۹ اردیبهشت) را تکرار کرد.

العالم - اروپا

در تازه‌ترین ارزیابی وزارت دفاع انگلیس آمده است: نیروهای روسی برای دومین روز به حمله زمینی خود علیه کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل ادامه دادند. این درحالیست که مقامات روسیه ادعا می کنند تنها به دنبال مسدود کردن آن هستند.

این بیانیه ادعایی می‌افزاید: تلاش مجدد روسیه برای به دست آوردن کنترل کارخانه آزوفستال و تصرف کامل ماریوپل احتمالاً با مراسم بزرگداشت روز ۹ «مه» و تمایل پوتین برای دستیابی به موفقیت نمادین در اوکراین مرتبط است. اما این تلاش به قیمت پرسنل، تجهیزات و مهمات برای روسیه تمام شده است.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد که با مقاومت اوکراین برنامه‌های عملیاتی روسیه در ماریوپل و کارخانه آزوفستال ناکام مانده است.

کارخانه آزوفستال تا همین اواخر یک بازیگر اصلی در صحنه جهانی با تولید ۴ میلیون تن فولاد در سال بود. از آسمان خراش شارد لندن تا هودسون یاردز در منتهن، فولاد تولید شده این کارخانه در برخی از شناخته‌شده‌ترین بناهای دیدنی جهان استفاده شده است.

پیشتر شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر روی تاریخ نهم ماه مه (۱۹ اردیبهشت) به عنوان روز پیروزی در اوکراین تمرکز کرده است.

نهم ماه مه یک تعطیلی برجسته در تقویم روسیه است. در این روز روسیه تسلیم شدن نازی ها در جنگ جهانی دوم را با رژه عظیم نیروها و تسلیحات در سراسر میدان سرخ در مقابل کرملین جشن می گیرد.

به گفته چندین مقام آمریکایی آگاه، روسیه راهبرد جنگ در اوکراین را تغییر داده و بر کنترل منطقه دونباس و سایر مناطق در شرق اوکراین متمرکز شده است. شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد مقامات آمریکایی می گویند که ولادیمیر پوتین برای کسب یک پیروزی تحت فشار قرار گرفته است و به احتمال زیاد قصد دارد در شرق اوکراین به یک پیروزی دست یابد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها