روسیه: کریدور بشردوستانه از امروز در ماریوپل اجرا می‌شود

روسیه: کریدور بشردوستانه از امروز در ماریوپل اجرا می‌شود
پنج‌شنبه 15 ارديبهشت 1401 - 04:28

روسیه اعلام کرد، از امروز(پنجشنبه) به مدت سه روز نیروهای روسیه آتش بس در اطراف کارخانه فولاد آزوفستال در شهر ماریوپل اوکراین برقرار خواهند کرد تا غیرنظامیان بتوانند از این کارخانه خارج شوند.

العالم-اروپا

وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر [به وقت مسکو] در روزهای ۵، ۶ و ۷ ماه مه (۱۷،۱۶،۱۵ اردیبهشت) یک کریدور بشردوستانه را در محدوده کارخانه فولاد آزوفستال برای خروج غیرنظامیان ایجاد خواهند کرد.

وزارت دفاع روسیه افزود، غیرنظامیان می‌توانند به مناطق تحت کنترل روسیه یا اوکراین منتقل شوند.

این درحالی است که اسنات لوبرانی، هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد، بیش از ۳۰۰ غیرنظامی از شهرهای ماریوپول، منهوش، بردیانسک، توکماک و واسیلیوکا خارج شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده بود که حدود ۱۰۰ غیرنظامی در حال تخلیه از کارخانه آزوفستال هستند و به سمت منطقه کنترل شده می‌روند.

بر اساس بیانیه‌ای از دیدار ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مسکو، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، با مشارکت سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تخلیه شهروندان از کارخانه آزوفستال در ماریوپل موافقت کرده است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای دراین مورد گفته بود: گوترش در این دیدار موضع سازمان ملل در مورد اوکراین را تکرار کرد و دو طرف در مورد پیشنهادهای کمک‌های بشردوستانه و تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری گفت وگو کردند.

قبل از جنگ طبق آمارها حدود ۴۵۰ هزار نفر ساکن شهر ماریوپل بودند ولی حالا تنها ۱۰۰ هزار نفر در این شهر اوکراین زندگی می‌کنند.

مقامات اوکراینی مدعی هستند، بیش از ۲۰هزار نفر از مردم غیرنظامی کشته و در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ايرنا

پربیننده ترین خبرها