روسیه: قصد استفاده از سلاح اتمی در اوکراین را نداریم

روسیه: قصد استفاده از سلاح اتمی در اوکراین را نداریم
جمعه 16 ارديبهشت 1401 - 17:03

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، این کشور قصد ندارد در اوکراین از سلاح اتمی استفاده کند.

العالم - اروپا

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد این کشور قصد ندارد از سلاح اتمی علیه اوکراین استفاده کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «الکسی زایتسف» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «ما بارها القائاتی که درباره استفاده احتمالی سلاح‌های اتمی توسط روسیه در عملیات نظامی ویژه را رد کرده‌ایم».

این دیپلمات روس افزود: «روسیه قویاً به این اصل پایبند است که جنگ اتمی پیروزی ندارد و نباید چنین جنگی در بگیرد».

او در ادامه اظهاراتش گفت: «روسیه سال گذشته توانست ایالات متحده و سپس تمامی پنج کشور قدرت اتمی جهان را متقاعد کند که تعهد خود به این اصل را تأیید کنند».

زایتسف خاطر نشان کرد، این اولین باری نیست که غربی‌ها درباره استفاده روسیه در سلاح اتمی گمانه‌زنی می‌کنند و «دروغ‌های عامدانه» می‌گویند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بار دیگر اعلام کرد روسیه زمانی از سلاح اتمی استفاده می‌کند که علیه این کشور حمله اتمی انجام شود یا حملات از طریق سلاح‌های متعارف در حدی باشد که موجودیت روسیه را به خطر اندازد.

روسیه از روز پنجم اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده و از سوی دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعددی به اوکراینی‌ها داشته‌اند. سخنگوی کرملین اخیراً هشدار داد عرضه تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی به اوکراین، امنیت اروپا را تهدید می‌کند و منجر به بی‌ثباتی می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها