مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 19:33

به‌رغم تلاش‌های دبیرکل اتحادیه عرب و برخی کشورهای عربی برای بازگرداندن سوریه به این اتحادیه، یک دیپلمات فرانسوی از مخالفت سه کشور عربی با این موضوع خبر داد.

العالم _ سوریه

یک دیپلمات فرانسوی گفت سه کشور مصر، عربستان سعودی و قطر همچنان با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت می‌کنند.

این منبع در گفت‌و‌گو با جمعی از خبرنگاران از جمله خبرنگار روزنامه لبنانی «النهار» افزود: «پژواک‌هایی که از اتحادیه عرب به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد که سه کشور مهم از جمله مصر، عربستان سعودی و قطر با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافق نیستند زیرا هیچ نشانی از تغییر موضع آنها در قبال دمشق دیده نمی شود.»

این دیپلمات فرانسوی که اشاره‌ای به نام او نشده است، گفت: «تصمیمات اتحادیه عرب بر اساس توافق اتخاذ می‌شود. بر همین اساس این احتمال وجود دارد که دمشق در جریان نشست سران که قرار است ماه نوامبر در الجزایر برگزار شود، به جایگاه خود در اتحادیه عرب باز نگردد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، بهمن‌ماه سال گذشته خبر داد که وزیران کشورهای عربی در آینده نزدیک امکان بازگشت سوریه را به این اتحادیه بررسی خواهند کرد.

کشورهای عربی ماه نوامبر ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران‌های داخلی سوریه، حق عضویت این کشور را به حالت تعلیق در آوردند.

با این حال برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ماه‌های گذشته سفارت خانه های خود را در سوریه بازگشایی کردند و مقامات آنها در اقدامی که حاکی از تحول در روابط با دمشق داشت، به سوریه سفر کردند. «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان و «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات عربی متحده جداگانه به سوریه سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کردند. حدود یک ماه پس از سفر عبدالله بن زاید به سوریه، بحرین نیز در دمشق سفیر فوق‌العاده تعیین کرد.

روزنامه «العربی الجدید» پیشتر به نقل از برخی مقامات گزارش داده بود که از مهم‌ترین اختلافاتی که باعث تعویق نشست آتی اتحادیه عرب شده، نبود اجماع‌ درباره حضور نماینده سوریه در اجلاس آتی این اتحادیه است. این روزنامه قطری خبر داده بود که ریاض، واشنگتن و دوحه با این گام مخالفت می‌کنند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها