نگرانی «ایهود باراک» از نزدیک بودن زوال رژیم صهیونیستی

نگرانی «ایهود باراک» از نزدیک بودن زوال رژیم صهیونیستی
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 22:18

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی با اشاره به شواهد تاریخی گفت که نگران است اسرائیل نیز همچون حکومت‌های صهیونیستی پیشین در دهه هشتم خود نابود شود.

العالم _ رژیم صهیونیستی

«ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با روزنامه عبری ‌«یدیعوت آحارانوت» از نگرانی خود درباره نابودی این رژیم خبر داد و گفت که در تاریخ، هیچ حکومت یهودی مگر در دو مورد استثنائی بیش از ۸۰ سال عمر نکرده است.

ایهود باراک افزود: «در طول تاریخ یهودیت، حکومت یهودیان بیش از ۸۰ سال عمر نکرده است مگر در دو دوران: دوران پادشاه داود و دوران حشمونیان که در هر دو دوره نیز دهه هشتم سرآغاز تجزیه آن‌ها بود.»

باراک در ادامه اشاره کرد که اسرائیل نیز در دهه هشتم شکل‌گیری خود به سر می‌برد و او نگران است که نفرین این دهه همچون حکومت‌های پیشین، شامل این رژیم نیز بشود.

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به چند کشور دیگر در این خصوص اشاره و بیان کرد که آمریکا نیز در دهه هشتم عمر خود شاهد جنگ داخلی بود. ایتالیا در دهه هشتم حکومت خود به کشوری فاشیستی تبدیل شد. آلمان در دهه هشتم خود به کشوری نازی مبدل شد و این امر در نهایت به شکست و تجزیه این کشور انجامید. اتحاد جماهیر شوروی نیز در دهه هشتم انقلاب کمونیستی تجزیه شد.

تاکنون مقامات سیاسی، امنیتی، نظامی و شخصیت‌های علمی و رسانه‌ای صهیونیستی متعددی از احتمال «فروپاشی اسرائیل» سخن گفته‌اند.

«آری شاویط» تحلیلگر یهودی روزنامه عبری «هاآرتص» یکی از موارد چنین تحلیل‌هایی است. او در تحلیلی با عنوان «اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد» پیشتر نوشته بود: «دیگر جای زندگی در کشور نیست و باید به سانفرانسیسکو یا برلین رفت. ممکن است از نقطه بی بازگشت عبور کرده باشیم و دیگر امکان پایان دادن به اشغال، توقف شهرک‌سازی و دستیابی به صلح، امکان اصلاح صهیونیسم، نجات دموکراسی و تجزیه کشور وجود نداشته باشد.»

«شائول آریل» ژنرال یگان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و کارشناس حوزه مناقشه اعراب-اسرائیل نیز در روزنامه هاآرتص نوشته بود که اسرائیل راهبردهایی را مبنای خود قرار داده است که تحقق «آرمان صهیونیسم» را در خاک فلسطین اشغالی به شکست منتهی می کند و اسرائیل در مسیر بر باد رفتن کامل این آرزو قدم بر می‌دارد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم از جمله افرادی است که در خصوص زوال این رژیم ابراز نگرانی کرده بود. او نهم اکتبر ۲۰۱۷ در جشن «سوکوت» یهودیان گفته بود: «تمامی تلاش خود را برای اینکه اسرائیل صدمین سالروز تأسیسش را ببیند به کار خواهم گرفت، اما این یک امر حتمی نیست. تاریخ به ما یاد داده است که حکومت مردم یهود بیش از هشتاد سال تاکنون دوام نیاورده که مربوط به دوره حشمونیان است.»

نگرانی از فروپاشی رژیم صهیونیستی میان بسیاری از سران امنیتی و اطلاعاتی این رژیم نیز وجود دارد و برخی از آن‌ها در مناسبت‌های مختلف به بیان نگرانی خود پرداخته‌اند. «کارمی گیلون» رئیس سال‌های ۱۹۹۵ الی ۱۹۹۶ سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز پیش از این در اظهاراتی گفته بود: «ادامه سیاست‌های ضد مسجد الاقصی به جنگ یأجوج و مأجوج علیه مردم یهود و در نهایت به ویرانی اسرائیل منجر می‌شود.».

«مئیر داگان» رئیس اسبق سازمان تروریستی موساد هم در گفت‌و‌گو با شبکه ۱۲ عبری‌زبان در این باره گفته بود که از آینده «آرمان صهیونیسم» احساس خطر می‌کند. «افراییم هالوی» نهمین رئیس موساد هم در هفتادمین سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی گفته بود: «ما در آستانه فاجعه هستیم. در یک تاریکی قبل از ورود به جهنم به سر می‌بریم.»

فارس

پربیننده ترین خبرها