نخست‌وزیر ژاپن: توکیو برای حذف تدریجی واردات نفت روسیه به زمان نیاز دارد

نخست‌وزیر ژاپن: توکیو برای حذف تدریجی واردات نفت روسیه به زمان نیاز دارد
دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 - 08:27

ژاپن برای حذف واردات نفت روسیه با دشواری‌هایی مواجه است.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه گفت ژاپن پس از توافق حذف تدریجی واردات نفت روسیه با سایر کشورهای گروه هفت (G7) برای مقابله با عملیات نظامی مسکو در اوکراین، برای تحقق این هدف به زمان نیازمند است.
کشورهای عضو گروه هفت در یک نشست آنلاین روز یکشنبه به این اقدام متعهد شدند تا فشار بیشتری بر رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین وارد کنند اگرچه اعضایی مانند ژاپن به شدت به سوخت روسیه وابسته هستند.
کیشیدا با تکرار اظهارات خود در نشست جی 7 به خبرنگاران گفت: «برای کشوری که شدیداً به واردات انرژی وابسته است، این تصمیم بسیار دشوار است. اما هماهنگی گروه 7 در زمانی مانند اکنون بسیار مهم است.»
وی گفت: «در مورد زمان کاهش یا توقف واردات نفت (روسیه)، ما ضمن سنجش وضعیت واقعی آن را در نظر خواهیم گرفت. ما وقت خود را برای برداشتن گام هایی در جهت خروج تدریجی صرف خواهیم کرد.» او توضیح بیشتری در این خصوص ارائه نداد.
بر اساس داده‌های مرکز Refinitiv، از اواسط آوریل هیچ کشتی باری به مقصد ژاپن، نفت روسیه را ارسال نکرده است. در ماه آوریل حدود 1.9 میلیون بشکه نفت از روسیه به ژاپن صادر شد که 33 درصد کمتر از ماه مشابه سال قبل است.
بحران اوکراین وابستگی ژاپن به انرژی روسیه را برجسته کرده است، حتی در شرایطی که توکیو در اعمال تحریم‌ها به سرعت و همگام با گروه G7 عمل کرده است.
این ممنوعیت نشان دهنده چرخش در سیاست ژاپن است. ژاپن گفته است که قطع فوری واردات نفت روسیه که حدود 33 میلیون بشکه از کل واردات نفت ژاپن یا 4 درصد را برای سال 2021 به خود اختصاص داد، دشوار خواهد بود.
این کشور پیشتر گفته بود واردات زغال سنگ روسیه را به صورت مرحله‌ای ممنوع می‌کند و فقط گاز طبیعی مایع (LNG) باقی می‌ماند. ژاپن پس از فاجعه اتمی فوکوشیما در سال 2011، در شرایط سختی قرار دارد زیرا بخش بزرگی از راکتورهای هسته ای خود را تعطیل کرد.
روسیه پنجمین تامین کننده بزرگ نفت خام و LNG ژاپن در سال گذشته بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها