بیش از 2 تریلیون دلار خسارت اروپا از جنگ اوکراین

بیش از 2 تریلیون دلار خسارت اروپا از جنگ اوکراین
دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 - 16:04

کشورهای اروپایی هنوز از بحران شیوع کرونا که اقتصاد آنها را از ابتدای سال 2020 تحت تاثیر قرار داده، کاملا نجات نیافته‌اند که حمله روسیه به اوکراین، که بزرگ‌ترین جنگ در این قاره پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود، آنها را غافلگیر کرد.

العالم- اروپا

به گزارش العالم به نقل از العربی الجدید، طبق برآوردهای مختلف تا پایان آوریل گذشته، رشد اقتصادی اروپا در سال جاری بین 0.5 تا 1 درصد از تولید ناخالص داخلی خود، یعنی بین 895 میلیارد دلار تا 1.79 تریلیون دلار متضرر خواهد شد.

از سوی دیگر طبق ارزیابی‌های اداره آمار کمیسیون اروپا (یورو استات)، حجم تولید ناخالص داخلی این بلوک در سال 2021، حدود 19.9 درصد است و هزینه بازسازی اوکراین نیز 600 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

به گفته تحلیلگران، این تخمین درباره حجم خسارت اروپا از جنگ خوش‌بینانه به نظر می‌رسد؛ زیرا آنها هزینه‌های اسکان پناهندگان اوکراینی در کشورهای اروپایی و کمک‌های اروپا به شهروندان کم‌درآمد و فقیر خود برای پرداخت قبوض بالا انرژی را در نظر نگرفته‌اند.

از سوی دیگر، نگرانی‌های گسترده‌ای درباره زمان پایان جنگ اوکراین و نیز فرسایش اقتصادی و مالی اروپا وجود دارد، در گزارش اخیر بانک مرکزی اروپا، جنگ اوکراین رشد اقتصادی را 7 تا 3.7 درصد در سال جاری کاهش داده است.

همچنین "گلدمن ساکس"، بانک سرمایه‌گذاری جهانی گزارش داده است که جنگ نرخ رشد اقتصادی 19 منطقه یورو را 1.4% کاهش می‌دهد.

به گفته تحلیلگران، کشورهای اتحادیه اروپا که بخشی از بلوک اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، بیشترین ضرر از جنگ اوکراین را خواهند داشت که این امر معضل پرداخت هزینه‌ها را افزایش می‌دهد زیرا درخواست‌ها برای پرداخت هزینه‌های جنگ و پیامدهای آن نیز بیشتر می‌شود.

جنگ اوکراین هزینه امنیتی و دفاعی در اتحادیه اروپا را نیز افزایش داده است که به معنای افزایش تامین مالی از طریق بدهی است؛ برای نمونه آلمان قصد دارد حدود یک تریلیون دلار برای مدرن‌سازی ارتش خود هزینه کند.

در زمینه انرژی نیز پیامدهای جنگ و قطع جریان گاز طبیعی و مشتقات نفتی روسیه باعث افزایش شدید و بی‌سابقه قیمت آن شد و سهم بسزایی در زمینه افزایش نرخ تورم داشت به گونه‌ای که برای اولین بار این تورم در اروپا بالاتر از نرخ تورم آمریکا است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها