ونزوئلا واردات نفت خام سنگین ایران را آغاز کرد

ونزوئلا واردات نفت خام سنگین ایران را آغاز کرد
سه شنبه 20 ارديبهشت 1401 - 08:16

۴۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران در هفته جاری در بندر خوزه ونزوئلا تخلیه می‌شود.

العالم - ایران

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، اسناد شرکت دولتی پترولئوس دی ونزوئلا (پی‌دی‌وی‌اس‌ای) نشان می‌دهد که ونزوئلا واردات نفت خام سنگین ایران را برای تامین نیاز پالایشگاه‌های داخلی خود بر اساس یک قرار داد تهاتری آغاز کرده است.

دو کشور که تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، سال گذشته بر سر این قرارداد تهاتری توافق کردند که پی‌دی‌وی‌اس‌ای میعانات گازی ایران را برای رقیق کردن و فراوری نفت فوق سنگین آن برای صادرات تحویل بگیرد. در ازای آن نیز شرکت ملی نفت ایران نفت خام ونزوئلا را تحویل می‌گیرد.

طبق این اسناد، نفت خام سنگین ایران که از نظر کیفیت مشابه نفت خام مسا ۳۰ است، قرار است در کنار نفت داخلی ونزوئلا برای تامین پالایشگاه‌های پی‌دی‌وی‌اس‌ای استفاده شود.

ونزوئلا بر اساس پیمان‌های دوستی و همکاری با ایران طی سال‌های اخیر برای نوسازی پالایشگاه‌های خود از ایران تجهیزات دریافت کرده است. پالایشگاه ال‌ پالیتو با ظرفیت تولید ۱۴۶ هزار بشکه نفت در روز پس از تعمیرات گسترده و بهبود شرایط خود که با تجهیزات وارداتی از ایران ممکن شده است، این هفته یک واحد تقطیر خام خود را بار دیگر راه‌اندازی می‌کند.

پی‌دی‌وی‌اس‌ای هنوز به درخواست رویترز برای توضیح درباره این قرارداد پاسخی نداده است.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، هفته گذشته برای دیدار با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، و گفت‌وگو درباره توافقنامه‌های تجاری با طارق الایسامی، همتای ونزوئلایی خود، به کاراکاس سفر کرد.

اواسط ماه آوریل دست‌کم ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین ایران به پالایشگاه کاردون که با ظرفیت تولید ۳۱۰ هزار بشکه نفت در روز دومین پالایشگاه بزرگ ونزوئلا محسوب می‌شود، تحویل داده شد.

اسناد نشان می‌دهد که ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران نیز این هفته در بندر خوزه ونزوئلا تخلیه می‌شود. نفت‌کش دینو که این محموله را به ونزوئلا آورده، قرار است اواخر این ماه نفت خام ونزوئلا را تحویل شرکت بازرگانی نفت ایران بدهد.

ایران در عین حال صادرات میعانات گازی خود به ونزوئلا را نیز ادامه می‌دهد. طبق گزارش شرکت ردیابی نفت‌کش، تانکر ترکرز، نفت‌کش ونزوئلایی ماکسیم گورکی قرار است حدود دو میلیون بشکه میعانات گازی ایران را در بندر خوزه تخلیه کند و نفت‌کش دریا با پرچم ایران نیز که در آب‌های ونزوئلا به‌سرمی‌برد منتظر است بار خود را تحویل دهد. ایران تنها کشوری است که میعانات گازی به ونزوئلا صادر می‌کند.

پربیننده ترین خبرها