از سرگیری نشست پارلمان عراق درباره ممنوعیت روابط با رژیم صهیونیستی+مفاد قانون

از سرگیری نشست پارلمان عراق درباره ممنوعیت روابط با رژیم صهیونیستی+مفاد قانون
چهارشنبه 21 ارديبهشت 1401 - 10:59

پارلمان عراق امروز (چهارشنبه) جلساتش را درباره پیشنهاد ممنوعیت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ازسرمی‌گیرد.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش پایگاه شفق نیوز، اداره اطلاع رسانی پارلمان عراق اعلام کرد: امروز جلسات درباره قرائت پیشنهاد ممنوعیت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ازسرگرفته می‌شود و دستورکار شامل سه بند است که یکی از آن‌ها قرائت اولیه پیشنهاد است. همچنین بند دوم تشکیل کمیته‌های پارلمانی دائمی و بند سوم مذاکرات عمومی است.

فراکسیون صدر با رهبری مقتدی صدر پیشتر اعلام کرد که ائتلاف "نجات وطن" پیشنهادی را درباره لایحه‌ای درخصوص جرم‌انگاری عادی سازی روابط یا تعامل با اسرائیل به ریاست پارلمان داده است.

به گفته منابع آگاه در پارلمان عراق کمیته مکلف به تهیه پیش نویس قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نوشتن قانون را به پایان رسیده است.

یک مسئول در اداره حقوقی پارلمان عراق گفت: این قانون از سوی کمیته حقوقی وابسته به فراکسیون صدر در پارلمان تصویب شد و شامل ۱۰ بند اصلی است.

وی گفت: قرار است حسن العذاری، رئیس فراکسیون صدر این قانون را به ریاست پارلمان تحویل دهد تا اقدامات قرائت اولیه و دوم را قبل از مطرح کردن برای تصویب آغاز کند. مهم‌ترین بندهای این قانون جرم انگاری هرگونه همکاری یا تعامی سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی و تحت هر عنوانی با رژیم صهیونیستی است.

این مسئول گفت: این قانون بر این مسئله تأکید دارد که عراق در وضعیت جنگ با اسرائیل است و هرگونه اقدامی که خلاف این مفهوم باشد و در راستای حمایت مادی و معنوی از اسرائیل باشد از سوی هر شخص یا نهاد یا گروه یا حزبی جزو جنایت‌های خیانت بزرگ محسوب می‌شود که احکامی بین اعدام و حبس ابد دارد. این قانون همچنین هرگونه تعامل با شرکت‌ها یا نهادهایی را که با اسرائیل همکاری یا از آن حمایت می‌کنند یا با آن ارتباط دارند ممنوع می‌کند. این قانون شامل بندهای مهمی درباره تحریم‌های اعمال شده است. توافق سیاسی برای تصویب این قانون وجود دارد.

این مسئول تأکید کرد: اختلافاتی درباره این قانون وجود دارد. برخی گروه‌های سیاسی می‌خواهند بندهایی به آن اضافه شود که تبعات سیاسی در سطح خارجی برای عراق دارد. آن‌ها خواهان تحریم هرگونه تعامل با کشورهای عربی هستند که به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌پردازند. این قانون با ساختار و محتوای کنونی مورد حمایت ائتلاف وطن و نمایندگان و شخصیت‌های مستقل و گروه‌های سیاسی دیگر است.

این مسئول احتمال داد که این قانون ظرف کمتر از دو ماه به دلیل حمایت قوی از آن در داخل پارلمان تصویب شود.

محمد سلمان، مشاور کمیته روابط خارجی پارلمان گفت: قانون جرم انگاری عادی سازی روابط باید شامل بندی باشد که چگونگی تعامل عراق با کشورهایی که به عادی سازی روابط با اسرائیل پرداخته‌اند را توضیح بدهد.

پربیننده ترین خبرها