ضرب‌الاجل رئیس پارلمان لبنان به آمریکا و تهدید به آغاز حفاری

ضرب‌الاجل رئیس پارلمان لبنان به آمریکا و تهدید به آغاز حفاری
پنج‌شنبه 22 ارديبهشت 1401 - 12:32

نبیه بری، خطاب به میانجی‌گر آمریکایی در مذاکرات غیر رسمی ترسیم مرزها با رژیم موقت صهیونیستی، تصریح کرد اگر این مذاکرات ظرف یک ماه آینده به نتیجه نرسد، لبنان حفاری در آب‌های منطقه‌ای خود را آغاز خواهد کرد.

العالم_لبنان

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان ضمن اعلام آمادگی رسمی لبنان برای بازگشت به مذاکرات تعیین مرزهای دریایی با رژیم موقت صهیونیستی بر اساس «توافق چارچوبی» - که بیش از یک سال پیش با آمریکایی‌ها امضا شد- تاکید کرد که در صورت عدم موفقیت مذاکرات ظرف یک ماه آینده، لبنان حفاری برای استکشاف گاز در آب‌های ساحلی خود را آغاز خواهد کرد.

به نوشته روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، وی تصریح کرد: توافق چارچوبی که با آمریکایی‌ها به آن رسیده، تنها سازوکار مناسب و معتبر برای ترسیم مرزها و امکان دادن به لبنان برای بهره‌برداری کامل از سرمایه‌هایش در دریا بدون هیچ عقب‌نشینی، امتیازدهی یا عادی‌سازی روابط است.

بری افزود که زیر این سقف رسمی، لبنان هر لحظه آماده از سرگیری مذاکرات است و توپ در زمین حامیان مذاکرات غیرمستقیم است اما نه مادام العمر و حداکثر تا یک ماه. در غیر این صورت، پس از این مدت، لبنان بدون تردید حفاری برای استکشاف گاز را آغاز می‌کند.

رئیس پارلمان لبنان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات این کشور پرداخت و تصریح کرد که برخی از روی اشتباه محاسباتی، عمداً در ماه‌های گذشته با شعارهای انتخاباتی خود به تحریک‌های مذهبی و فرقه‌ای نفرت‌انگیز و دروغین پرداختند و جنبش امل و تاریخ و دستاوردهای آن را زیر سؤال بردند.

وی با بیان اینکه همه لیستهای انتخاباتی که وابسته به کشورهای خارجی به ویژه سفارتخانه‌ها (سفارت واشنگتن) هستند، حزب الله و امل و سلاح مقاومت را هدف قرار داده‌اند، تصریح کرد، ائتلاف این دو جنبش، فرقه‌ای یا انتخاباتی نیست، بلکه رابطه بین یک روح و جسم و ائتلاف بین فرزندان یک مقاومت است.

بری با تأکید بر نابودی فساد دراین کشور، گفت: «ما از ساقط کردن سیستم فساد و هدر دادن در عمل و گفتار حمایت می‌کنیم. کسانی که در مسئله فساد سرمایه‌گذاری می‌کنند در اتاقهای تاریک انتخاباتی در راستای حمله به سیستم مقاومت تلاش می‌کنند».

رئیس پارلمان لبنان با اشاره به این‌که انرژی جایگزین، در اولویت دستور کار نمایندگان و وزرای ما در مرحله بعد قرار خواهد داشت، گفت: هر متر مکعب از گاز و نفتی که در مقابل مرزهای دریایی لبنان استخراج می‌شود، حق غصب شده فلسطین است.

وی با تأکید بر این‌که با هیچ فشار و تهدیدی، از حق خود نخواهیم گذشت، تصریح کرد: «سید حسن نصرالله نیز روز گذشته بر این مسئله تأکید کرد. جوانان لبنان برا یوطن خود، خون می‌دهند.

رئیس پارلمان لبنان در پایان خطاب به مردم این کشور گفت: ۱۵ می روزی است که از شما دعوت می‌شود به پروژه‌ای رای دهید که قدرت لبنان را بنا کرد و ما را به قامتهایی تبدیل کرد که ملت را از ظلم و تحقیر نجات داد. از شما خواسته می‌شود که رأی دهید تا بر همه ثابت شود که شهدای مقاومت، بنیان‌گذاران واقعی وطن هستند».

قرار است انتخابات پارلمانی لبنان در تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۲ (۲۵ اردیبهشت) برگزار شود.«بسام المولوی» وزیر کشور لبنان در این زمینه گفت: «در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸، ۷۷ لیست ثبت‌نام کرده بودند. اما در انتخابات امسال ۱۰۳ لیست داریم. در تمام مناطق لبنان به جز جنوب این کشور شاهد افزایش لیست‌های انتخاباتی بودیم».

فارس

پربیننده ترین خبرها