در گفتگو با العالم مطرح شد؛

انتخابات پارلمانی لبنان محاسبات را بر هم می زند/ انتقاد به قوانین انتخاباتی لبنان + ویدیو

پنج‌شنبه 22 ارديبهشت 1401 - 10:59

دکتر وسام شروف، دبیر کل شورای سیاسی حزب دموکرات لبنان گفت که اصلی ترین مشکل انتخابات لبنان، نظام سیاسی منفور است.

العالم - لبنان

شروف با حضور در برنامه "خیار لبنان" شبکه خبری العالم گفت: در لبنان با نظام اعتقادات مذهبی و نظام دموکراسی توافقی رو به رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد که بدترین نظام در جهان نظام تبعیض نظامی – آپارتاید در افریقا است اما نوعی تبعیض هم در لبنان وجود دارد که به مراتب خطرناک تر است و آن نظام اعتقادات مذهبی است که مردم را دسته بندی کرده و انسان ها را درجه بندی کرده است.

شروف درباره نظام دموکراسی توافقی در لبنان گفت که همین نظام کشور را به این وضعیت دچار کرده است؛ به عبارت دیگر هر آنچه که از فساد و دزدی و اوضاع اقتصادی فاجعه بار می بینیم نتیجه قطعی همین نظام است. در این نوع از نظام، برخی افراد بر فسادهای یکدیگر سرپوش می گذارند.

وی درباره قانون انتخابات لبنان هم گفت که سالها ملت لبنان با نظامی به قانون اکثریت دست به گریبان بودند. این قانون موسوم به "قانون ستین" (شصت) بود که بر اساس آن کسانی که 51 درصد آرا را کسب می کردند همه کرسی های پارلمان را اشغال می کردند و این بدان معنا بود که فقط 20 درصد، نماینده واقعی مردم بودند و 80 درصد فقط کرسی اشغال کرده بودند.

شروف در ادامه گفت: پس از مدتی این قانون جای خود را به قانون "نمایندگی تناسبی" داد که برای شهروندان لبنانی به مراتب بهتر از قانون قبلی است اما نظام موجود، همین قانون را هم تخریب کرد. مهمترین تخریبی که این نظام در قانون مذکور ایجاد کرد، مربوط به نحوه تقسیم حوزه های انتخاباتی بود. در برخی مناطق، حوزه ها به شدت عریض و طویل و گسترده بودند و هیچ کس علت را نمی دانست در حالی که در برخی مناطق دیگر به دلیل محاسبات سطحی و تنگ نظرانه فرقه ای و مذهبی، حوزه انتخاباتی دستخوش تقطیع می شود.

شروف در پایان تصریح کرد که لبنان در آستانه تحولات پیش بینی نشده است که می تواند بسیاری از محاسبات را بر هم بزند.

پربیننده ترین خبرها