ماجرای ناپدید شدن فعال زن یمنی و رسوایی جدید سفیر سعودی

ماجرای ناپدید شدن فعال زن یمنی و رسوایی جدید سفیر سعودی
پنج‌شنبه 22 ارديبهشت 1401 - 18:07

طبق گزارش برخی منابع آگاه خبری، ریاض در پی افشای رسوایی جنسی جدید سفیر عربستان سعودی در یمن، قصد دارد او را برکنار کند.

العالم _ عربستان

چند روزی است که رسانه‌های یمنی از ناپدید شدن «سمیره الحوری» فعال یمنی نزدیک به ائتلاف سعودی از ماه آوریل گذشته خبر می‌دهند.

در همین ارتباط، حساب کاربری «معتقلی الرأی» (زندانیان عقیده) نیز طی پستی در توئیتر نوشت: فعال حقوقی، سمیره الحوری از ۱۷ آوریل به همراه پسرش در شهر ریاض ناپدید شده‌اند، بدون‌ اینکه دلیل آن مشخص شود.

برخی منابع رسانه‌ای می‌گویند که این فعال یمنی را سرویس اطلاعات سعودی بازداشت و وی را از محل سکونتش در شهر مأرب با هواپیمای اختصاصی به ریاض منتقل کرده است و از سرنوشت او کسی اطلاع ندارد.

بر اساس این گزارش، دلیل ناپدید شدن الحوری مشخص نیست اما برخی فعالان می‌گویند که وی اخیرا با «محمد سعید آل جابر» سفیر سعودی که اکنون شبکه گسترده‌ای از فعالان یمنی زن وفادار به ائتلاف را اداره می‌کند، اختلاف نظر داشته است و همین اختلاف پشت پرده ناپدید شدن الحوری است.

الحوری دو روز پیش از ناپدید شدن، از قاچاق انسان در یمن و شکار زنان یمنی توسط سازمان‌های خارجی که مراکز آنها در عدن، قاهره و تعدادی از کشورها است، سخن گفته بود.

«علی البخیتی» اواخر آوریل گذشته نوشته بود که سمیره الحوری تقریبا دو‌ هفته پیش با او از ریاض در حالی که گریه می‌کرد، تماس گرفته است.

وی تصریح کرد: «من چیزی از حرفهایش نفهمیدم. دور و برم شلوغ بود. پس از آن تلاش کردم با او تماس بگیرم اما موفق نشدم. برخی تلاش کردند تا گزارشی مبنی بر ناپدید شدن وی ارائه دهند، اما مقامات امنیتی ریاض از ثبت این گزارش خودداری کردند زیرا این افراد، از بستگان درجه یک او نبودند».

«محمود الحلیلی» همسر سابق الحوری نیز چند روز پیش، طی پستی در توئیتر از پشت پرده فرار این فعال حقوقی یمنی به همراه پسرش به مأرب و سپس انتقال به ریاض نوشت.

وی تصریح کرد که دستگاه اطلاعات سعودی همسر سابق او و فرزندشان احمد را ربوده و آن دو را با یک هواپیمای اختصاصی به ریاض انتقال داده است.

الحلیلی افزود که تلاش کرده بود با دستگاه اطلاعات سعودی برای اطلاع از سرنوشت پسرش تماس بگیرد اما سعودی‌ها پاسخی به او نداده بودند. وی دستگاه اطلاعات سعودی را مسئول کامل سرنوشت و جان پسرش دانست.

«عادل الحسنی» از فرماندهان گروه موسوم به «المقاومه الجنوبیه» در پستی کوتاه در توئیتر نوشت: «آل جابر سفیر عربستان سعودی در یمن، سمیره الحوری، فعال یمنی را مخفی کرده است و از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست».

برخی منابع آگاه دیپلماتیک در ریاض هفته پیش اعلام کردند مقامات سعودی به دنبال یافتن مهره‌ای جایگزین برای محمد الجابر، سفیر این کشور در یمن، همزمان با آغاز تحقیقات گسترده در خصوص پرونده رسوایی‌های جنسی او هستند و به همین دلیل این منابع می‌گویند که انتظار می‌رود آل جابر پس از چندین دهه مدیریت پرونده یمن، طی حکمی از سوی شاه سعودی برکنار شود.

آل جابر به منزله حاکم فعلی یمن در مناطق تحت سیطره ائتلاف سعودی در جنوب و شرق یمن است و تمایل آل سعود برای کنار گذاشتن وی، فقط به دلیل رسوایی‌های او در یمن است. منابع آگاه می‌گویند که دستگاه اطلاعات سعودی تحقیق درباره او را آغاز کرده‌اند و آخرین رسوایی او به انتشار بخشی از روابط او با سمیره الحوری پیش از ماه مبارک رمضان باز می‌گردد.

بر این اساس، دستگاه اطلاعات سعودی این فعال یمنی را که به دستور سفیر عربستان در یمن برای فعالیت علیه صنعاء جذب و اجیر کرده بود، دستگیر کرد و با یک هواپیمای اختصاصی از مقر اقامتش در مأرب به ریاض انتقال داد.

فعالان یمنی در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که اطلاعات موجود نشان می‌دهد که الحوری به اتهام باج‌خواهی از آل جابر با استفاده از تصاویر و تماس‌های تلفنی ضبط شده، بازداشت شده است. آخرین رسوایی سفیر عربستان سعودی در دیداری که وی قبل از ماه مبارک رمضان با این فعال یمنی داشت، فاش شد و انتشار بخش‌های از تصاویر این دیدار، ماهیت واقعی سفیر سعودی را برملا کرد.

این فعالان می‌گویند: ویدئو‌ها و فایل‌های صوتی ضبط شده از تماس‌های تلفنی سفیر سعودی، رسوایی‌های غیراخلاقی او را فاش می‌کند و نشان می‌دهد که وی از نفوذ خود در یمن برای تجاوز به کرامت یمنی‌ها و زنان این کشور استفاده کرده است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها