گازپروم، عرضه گاز به اروپا از طریق لهستان را قطع کرد

گازپروم، عرضه گاز به اروپا از طریق لهستان را قطع کرد
جمعه 23 ارديبهشت 1401 - 11:00

شرکت گازپروم، غول گازی روسیه در بیانیه‌ای از قطع عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله یامال که از خاک لهستان می‌گذرد و به آلمان متصل می‌شود، خبر داد.

العالم - اروپا

تصمیم گازپروم برای توقف صادرات گاز از مسیر لهستان پس از اعلام تحریم‌های روسیه علیه ۳۰ شرکت اروپایی، از جمله «ایروپول گاز» لهستان اعلام شده است. این شرکت مالک بخش لهستانی خط لوله یامال است.

خط لوله گاز فراملی یامال- اروپا از قلمرو چهار کشور روسیه، بلاروس، لهستان و آلمان عبور می‌کند و ظرفیت آن ۳۲.۹ میلیارد متر مکعب گاز در سال است.

سرگئی کوپریانوف سخنگوی گازپروم اعلام کرد تحریم‌های روسیه به معنی ممنوعیت استفاده از خط لوله شرکت ایروپول گاز برای انتقال گاز این کشور است.

این قطع گاز روسیه در همان روزی اتفاق می‌افتد که فنلاند اعلام کرد کشوری بی‌طرف برای درخواست عضویت در ناتو نخواهد بود. «سائولی نینیسته» رئیس جمهوری و «سانا مارین» نخست وزیر فنلاند در بیانیه ای اعلام کردند فنلاند باید برای پیوستن به این سازمان «بدون تاخیر» درخواست دهد. مقام‌های این کشور اطمینان داده‌اند که امیدوارند اقدامات مقتضی در این راستا در روزهای آینده «به سرعت» برداشته شوند.

گازپروم پیش از این تحویل گاز به لهستان و بلغارستان را به دلیل امتناع از پرداخت هزینه عرضه به روبل متوقف کرد.

بر اساس بیانیه این شرکت، تا زمانی که صوفیه و ورشو شرایط جدید را رعایت نکنند، عرضه گاز از سر گرفته نخواهد شد.

شرکت دولتی گاز اوکراین نیز در روزهای اخیر از تعلیق جریان انتقال بخشی از گاز صادراتی روسیه به اروپا خبر داد.

«سون استن» اقتصاددان ارشد اروپا در گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که «تحریم کامل» خطوط لوله گازی که از روسیه وارد خاک اروپا می‌شوند، افزایش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو را تا ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌دهد.

کشورهای اروپایی درحال مذاکره و تلاش برای قطع واردات انرژی از روسیه و تحریم کامل بخش انرژی این کشور هستند اما تحلیلگران، قطع کامل وابستگی قاره سبز به گاز کرملین را زمانبر اعلام کرده و احتمال داده اند حداقل تا سال ۲۰۲۴، این وابستگی ادامه داشته باشد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها