مصر نماینده سعودی در اجلاس سران سازش!

مصر نماینده سعودی در اجلاس سران سازش!
شنبه 24 ارديبهشت 1401 - 17:04

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

بن سلمان به زودی به مصر سفر می کند تا مقدمات حضور نیابتی کشورش در اجلاس مصر که با حضور روسای آمریکا، اسرائیل، بحرین و مصر برگزار می شود را فراهم کند.

تحلیل:

* در حالی که بناست در ماه آینده میلادی بایدن به منطقه سفر کند بن سلمان پیش از این سفر به مصر می رود تا در اجلاس سازشکاران با آمریکا و اسرائیل، مصر را به نمایندگی از خود و کشورش مسئول ارائه دیدگاه های حاکمیت سعودی در این نشست کند.

* اگر چه نظیر اجلاس ژوئن نشست هایی پیشتر و در سطوح مختلف در شرم الشیخ و النقب برگزار شده بود و عربستان در آن ها حضوری رسمی نداشت اما آگاهان به مسائل منطقه از حضور نمایندگان سعودی در این نشست ها بدون انکه اسمی از آنان برده شود خبر داده اند.

* اینکه در شرایط کنونی و به ویژه با شهادت شیرین ابوعاقله در جنین از یک سو و افزایش اقدامات سرکوبگرایانه رژیم در سرزمین های اشغالی در هفته های اخیر چرا بن سلمان می کوشد تا از غافله پیوست به جریان عادی سازی عقب نماند را بایستی در مسائلی خاص جستجو کرد که از جمله این مسائل حتمیت بررسی موضوع هسته ای ایران در این نشست است.

* افزون بر این مساله با توجه به صف بندی های جدید در منطقه و نزدیکی ترکیه به سعودی به نظر می رسد بن سلمان با سفر به مصر می کوشد تا پیش از برگزاری نشست مصر در جهت تلطیف روابط مصر و ترکیه و النهایه معرفی خود به عنوان چهره ای موثر در مناسبات منطقه ای بهره برداری کند.

* بایدن پیش از این گفته بود در سفر به اسرائیل از یک بیمارستان در قدس شرقی بازدید خواهد کرد اما در این بازدید هیچ مقام اسرائیلی او را همراهی نخواهد کرد. جالب انکه بایدن با این کار می کوشد تا از رسمیت بخشیدن به تعلق قدس شرقی به اسرائیل خودداری کند. در چنین شرایطی و با توجه به جنایت های اخیر رژیم معلوم نیست بن سلمان با کدام استدلال با سفر به مصر می کوشد تا به اجلاس مذکور مشروعیت دهد. البته فراموش نکیم در دسته بندی های متداول در خصوص موضوع عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل بن سلمان همواره تایید کننده و تشویق کننده این روند بوده است.

* واقعیت اجلاس پیش رو تلاش امریکا برای یارگیری در منطقه در برابر روسیه است و به همین خاطر اخیرا جیمز ساکی در سفر به مصر به السیسی هم وعده تامین گندم داده است و هم اعلام کرده است در ماجرای سد النهضه در صف مصر خواهد بود اما اینکه بن سلمان در این یارگیری منطقه ای امریکا چه مطالباتی از بایدن را لیست کرده است باید منتظر ماند و دید. البته انچه تا این جای کار معلوم و روشن است اینکه با این اقدام بن سلمان بیش و پیش از هر چیز مساله فلسطین را محل معامله قراده است.

پربیننده ترین خبرها